سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/5/9
11:44 عصر

نیمه خرداد شماره 18

بدست نازی | admin در دسته

نیمه خرداد شماره 18            جمعه 9 مرداد ماه 1388

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام امت ، حضرت آیت الله خامنه ای :

یک اقدام اساسی در زمینه‏ی پیشرفت و عدالت،  مسئله‏ی مبارزه‏ی با اسراف، حرکت در سمت اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از ولخرجی‏ها و تضییع اموال جامعه است.

 

 

شادی روح شهیدان صلوات

سردار شهید حبیب کرمی :(از شهدای حسینیه شهید محمدی)

برای دفاع از اسلام و مسلمین از هیچ کوششی دریغ نورزید.

 

 

زیر ذره بین ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

در دزفول،چه کسی پاسخگوی رهبرانقلاب است؟

امسال به ابتکار رهبر انقلاب اسلامی مزین به هویتی گردیده تا شاید گروهی که (مسئولین !) به خواب زمستانی گرفتارند بیدار شده و لرزه ی سرما را بهانه چمبره ی خود قرار ندهند ، البته برای اقلیتی مخلص (!) متکای پَر با ملحفه های ابریشم آنقدر وسوسه انگیز است که طاقت فراقشان حتی بسی ملالت آور است ( انصافاً حق دارند اگر من بودم ... ).

اما از حق نگذریم گروهی همیشه فعالند و منتظر بهانه ای هستند که جزء حاضرین در صحنه باشند و سخنان گوهربارشان نقل مجالس ، کنفرانسها ، و سمینارهایی باشند که دستاوردهای آنها تا درب خروجی اعتبار دارد . البته در این راستا بسیاری به جهت حضورارزشمندشان حق ماموریت ها دریافت می کنند و مورد عنایت قرار  گرفته تا وجود ارزشمندشان برکت جلسات آینده گردد. اما آنچه در این مجالس بسیار چشمگیر است شعار پرانی اهل نظرست .

امام امت حضرت آیت ا... خامنه ای از نامگذاری هر سال به نقطه ای اشاره نموده اند که جامعه با آن مبتلا بوده و هدفشان این بوده که ناهنجارها جای خود را به هنجارها و بدین سبب مسئولین حداقل برای یک سال در جهت شناسایی پتانسیلهایی برای رفع موانع و شناسایی فرصتها برآیند ، نه اینکه بهانه ای در جهت نشستها برای هدر دادن اموال بیت المال قرار دهند .

آیا هر کدام از مسئولین ارزیابی از عملکرد خود در راستای بیانات مقام معظم رهبری داشته اند؟

آیا تا کنون بررسی شده که در سال امام خمینی (ره) به چه میزان در استحکام پایه های انقلاب اسلامی گام برداشته اند ؟

آیا تاکنون در سال امام علی (ع) و رسول اعظم (ص) عملکرد خود در راستای اسلام ناب محمدی (ص) و ارائه راهکار در ایجاد بستر فرهنگی جهت مقابله با نحله های منحرف و بدعت های فرقه ای که گاهی از آتش سوزاننده تر هستند ، در یک نظام اسلامی ارزیابی نموده اند ؟

آیا در سال نوآوری و شکوفایی در شناسایی استعدادهای شهرستان دزفول  و پرورش آنها اقدام عملی داشته ایم ؟ و یا بجای هدر دادن اموال بیت المال در نوشتن پلاکارد و بنر ، مرکزی برای تحقیق و پرورش استعدادهای دزفول تاسیس شد ؟

آیا در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی مسئولین مسلمان ، متعهد ، متدین و متخصص شهرستان دزفول، شورایی در جهت شناسایی اختلافات فرهنگی مناطق مختلف شهر تشکیل داده اند ؟ و آیا این آقایان در شناسایی عوامل اسلام ستیزی در جهت رواج عقاید فرقه ای و گرایش های نوظهور غربی عملکردی داشته اند ؟ به انسجام فکری و عملیاتی رسیده اند ؟ یا دست روی دست گذاشته اند تا رواج آنها را در بین جوانان مشاهده کنند ؟

حال نیمه ی خرداد سوال اصلی خود را مطرح میکند : آیا مسئولین دزفول حاضرند عملکرد خود را در معرض نظرسنجی مردم قرار دهند ؟

آیا هنوز زمان آن نرسیده که بسترهای فرهنگی را ایجاد کنید و اقدامات عملی انجام دهید ؟

اما سال 1388 بنام سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده ، سالی که به جهت بحرانهای جهانی و خشکسالی مشکلاتی بر جامعه ایرانی به همراه داشته ، که می توان با بالا بردن استاندارد و ایجاد کیفیت بالا در صنعت و انرژی  در قسمت های دولتی و نیز استفاده مردم از این امکانات بسترهای مناسبی را ایجاد کرد و سازمان های مربوطه ساده ترین راه حل، که تحت فشار قرار دادن مردم استفاده نکنند وبه عنوان مثال بجای ترمیم ناوگان حمل و نقل جهت پرهیز از هدر رفت انرژی ، هزینه های رفت و آمد را افزایش دهند  و بجای استفاده از انرژیهای نو و ساماندهی آنها، هزینه ی برق را افزایش دهند و بجای استفاده از روشهای نوین آبیاری از نصب پلاکارد :« امسال کشت محصولات آبی ممنوع است » در سال نوآوری و شکوفایی است که مزین بر تمام دست نوشته ها بود ، استفاده کنند (!) .

پس آنچه ضرورتش احساس می گردد اصلاح الگوی رفتاری سازمانها و ادارات در برنامه ریزیها و اجرای سیاستها و تدوین فعالیت ها به صورت کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت می باشد تا علارغم حصول برخی نتایج  در قدمهای اولیه ، شاهد نهادینه شدن سیاستها در سالهای آتی شود و از اتلاف استعدادهای انسانی و مالی اجتناب گردد.

 

دید و شنود ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در دیدار سخنگوی نیمه ی خرداد با ریاست دانشگاه پیام نور دزفول،

رئیس دانشگاه پیام نور دزفول:

این دانشگاه 17 سال است فقط نام دانشگاه را یدک میکشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی نیمه ی خرداد، در این دیدار، دکترسبحانی ریاست دانشگاه پیام نور دزفول گفت: این دانشگاه دارای 40 نفر پرسنل و 5 هزار دانشجو در 33 گرایش میباشد. ایشان با بیان این مطلب که این دانشگاه در شان دزفول و مردم آن نیست ، به بیان برخی مشکلات این دانشگاه پرداختند و جهت رفع این مشکلات، تعامل تمامی مسئولین شهر و استان را خواستار شدند که از آن میان میتوان به همخوان نبودن وسعت دانشگاه به تعداد دانشجویان، زندگی کردن 3 خانوار روستایی در دانشگاه که دارای احشام نیز میباشند ، خاکی بودن بعضی قسمتهای دانشگاه که محل عبور دانشجویان است ، فرسوده بودن برخی ساختمان های دانشگاه که متعلق به  همان ساختمانهای شرکت زراعی سابق  میباشد و ... اشاره کرد.

ایشان همچنین با اشاره به مدیریت فقط 5 ماهه ی خود در این سمت، از تعامل با برخی مدیران شهری همانند فرمانداری، شهرداری، امام جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهرو... جهت رفع مشکلات این دانشگاه خبر داد و از اقدامات خود در این چند ماه جهت رفع مشکلات موجود مواردی ذکر کرد که از آن میان میتوان:

پیگیری جهت ساخت طرح جامع دانشگاه در منطقه ی آزادگان برای 10 هزار دانشجو، پیگیری ایجاد پارک فناوری دانشگاه پیام نور ، تامین جیره ی غذایی جهت دانشجویان که از ترم آینده داده میشود و پیگیری ساخت سلف سرویس، پیگیری جهت ایجاد یک زمین ورزشی در داخل دانشگاه ، پیگیری ساخت مجتمع اداری ، پیگیری وام جهت اهداف آموزشی دانشگاه ، پیگیری ایجاد مرکز آموزش مجازی در این دانشگاه ، پیگیری برای آوردن برخی رشته های کارشناسی ارشد در این دانشگاه، پیگیری ساخت شبکه ی فیبرنوری دانشگاه ، پیگیری جهت ایجاد یک سالن چند منظوره در دانشگاه ، جدول کشی و آسفالت داخل محوطه دانشگاه و ایجاد فضای سبز و شستشوی هفتگی محوطه با تعامل شهرداری ، طراحی سر در جدید دانشگاه که در آینده ای نزدیک اجرا خواهد شد ، تامین کامل و مطبوع سیستم سرمایشی دانشگاه با کولرهای دو تیکه ، خریداری منبع آب جهت تامین آب دانشگاه و موارد دیگری بود که دکتر در این مصاحبه به آنها اشاره داشت.

بعد از این مصاحبه رییس دانشگاه به همراه سخنگوی نیمه ی خرداد از فضای دانشگاه دیدن و از نزدیک با اقدامات انجام شده و مشکلات موجود بازدید کردند.

 

روابط عمومی شبکه بهداشت دزفول:

رضایت نود و سه درصدی مردم از 115

به گزارش خبرنگار پژوهشی نیمه ی خرداد : خانم محمدی با اشاره به رضایت نود و سه درصدی مردم از 115 گفت : مرکز فوریت های پزشکی شهرستان دزفول با بیش ازشش هزار ماموریت در سال گذشته در عرصه خدمت رسانی به مردم شریف دزفول انجام وظیفه کرده اند.

در این رابطه به مرکز فوریت های پزشکی شهرستان دزفول مراجعه و آقای افضل به خبرنگار نیمه ی خرداد گفت : این مرکز با داشتن شش پایگاه امدادی و با داشتن چهل و سه پرسنل  و نیز با میانگین هفت دقیقه زمان رسیدن بر بالین بیمار در شهر و همچنین با داشتن صدو چهل ساعت آموزش تخصصی به کارکنان در هنگام سانحه و امداد رسانی این مرکز می تواند اقدامات قابل توجهی را از خود نشان دهد .

همچنین ایشان افزودند : با پیگریهای دکتر حاتمی ریاست شبکه بهداشت دزفول، موافقت های اولیه سه پایگاه امدادی دیگر به همراه یک پایگاه تخصصی خواهران و نیز پایگاه اوژانس آبی به این مرکز اضافه صورت گرفته و شهرستان دزفول به استاندارد هر پنجاه هزار نفر یک پایگاه خواهد رسید ،که با تجهیز تمامی پایگاه موجود به بیسیم  در استان خوزستان این کار منحصربفرد می باشد.

آقای افضل خاطر نشان کرد : این مرکز با ارتقاع دویست ماموریت به پانصد ماموریت و نیز افزایش چهار برابری نیروهای شاغل در 115و همچنین با افزایش چهار دستگاه آمبولانس بنز با تجهیزات مراقبتهای ویژه در صدد رضایت مندی همشهریان عزیز گامی موثر برداشته شود.

در پایان خبرنگار نیمه ی خرداد ضمن تشکر از آقای افضل مدیر مرکز فوریت های پزشکی شهرستان دزفول از فعالیت های ویژه و اخلاق حسنه ، که مورد تایید همکاران ایشان نیز بود تشکر و قدردانی نمود.   

 

 

اساسی ترین مشکلات شهرمان کدامند ؟

راه حل های پیشنهادی چیست ؟

ریاست شورای اسلامی دزفول می نویسد : آنچه که بر اساس تصریح قانون مصوب ، بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها ، مشکلات و نارسائی ها و همچنین ارائه راه کارهای اجرائی برای حل آنها از اصلی ترین وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستاهاست.

علی رضا زمانی راد با اشاره به  طرح های کاملاً اجرا نشده می افزاید:اگر چه تصور این امر که پس از واگذاری زمین برای اجرای طرح ، دستگاه واگذار کننده و نیز دستگاه های مرتبط ، متقاضی را به حال خود رها می کنند و سرانجام تعهدات را پی گیری نمی نمایند ، خلاف شأن عقل و تدبیر مدیریت جامعه است لیکن درعمل شاهدیم که متقاضیان به حال خود رها شده و بسیاری از طرح ها که اجرای آنها چاره حل مشکل بیکاری جامعه بوده است تعطیل و یا در غیر از عنوان مصوب بکار گرفته شده اند.

و ایشان در قسمتی دیگر از این دست نوشته  ضمن بیان حداقل انتظار ما می گوید:

حداقل انتظار ما از مسئولین شهرستان بویژه فرماندار محترم ، نماینده مردم در مجلس ، دستگاه های مرتبط مثل منابع طبیعی ، جهاد کشاورزی ، صنایع و شهرک های صنعتی ونیز دستگاه قضائی این است که با تشکیل کمیسیون ماده 33 نسبت به احقاق حقوق مردم و فعال سازی طرح های واگذاری و یا استرداد و واگذاری به واجدین شرایط اقدام نمایند.

 

 

تغییر کاربری فضای سبز به زورخانه

به گزارش خبرنگار  شهری نیمه ی خرداد : ساخت زورخانه محوطه یکی از پارکهای واقع در منطقه ملاصدرا با اسرار برخی از افراد صورت می گیرد که با نداشتن دلایل فنی و تخصصی سب نارضایتی ساکنان شده است .

در این راستا نظر آقای سلیم گندمی رئیس کمسیون املاک و حقوقی شورای شهر را جویا شدیم که ایشان با تایید این خبر گفت: قسمتی از محوطه یکی از پارک های واقع در منطقه ملاصدرا جهت احداث زورخانه به آنها واگذار شد که این مسئله بشدت مورد اعتراض مردم آن منطقه واقع گردید . بر همین اساس پس از بازدید میدانی مشاهده شد که ساختمان مذبور تا حد زیر سقف پیشرفت فیزیکی داشته که با بررسی مفاد قرارداد مشخص شد حداکثر مدت زمانی ساخت  شش ماه  می باشد پس شورای شهر در جلسه علنی با لغو این قرار از شهرداری خواست جلوی ساخت این پروژه را بگیرد .

لازم به ذکر است تغییر کاربری فضای سز به هر نوع کاربری دیگر خلاف قوانین جاری شهرداری می باشد.

 

 خبرهای کوتاه  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* حجت الاسلام قاضی خطیب جمعه دزفول گفت: با حساس بودن شرایط کنونی کشور، اقشار مختلف باید با تمام سعی خود از آرمان های انقلابی که با خون هزاران شهید بدست آمده دفاع کنند و مانع از سوء استفاده دشمنان شوند. دشمنان انقلاب اسلامی ایران به کمتر از نابودی این انقلاب و نظام اسلامی راضی نیستند واینکه برخی تصور می کنند دشمنان قسم خورده ما جانبدار جناحی خاص هستند، تصوری باطل است.

 

 

* حسین گلستانباغ عضو شورای اسلامی دزفول گفت: با تعطیلی تهران بر اثر گردوغبار، نهایت تبعیض رخ داده است . وی افزود: این اقدام از بی تفاوتی استانداران استانهای جنوب و غرب کشور که همواره بر سرشان خاک باریده و نیز بی عدالتی حکایت دارد. ایشان از رسانه های همگانی خواست تا این مشکلات و تبعیض را اطلاع رسانی کنند.

 

 

* فاز نخست عملیات اجرایی موزه آبی دزفول اتمام یافت. سیدمحمد ابراهیمی میرزکی روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: عملیات پاکسازی، مطالعه‌های بخش‌های آسیب‌دیده، مرمت‌ بخشی از آسیاب‌ها و طراحی ساخت چرخ‌های مرتبط از جمله اقدامات صورت گرفته در فاز اول این طرح است. وی افزود: عملیات اجرایی فاز دوم بلافاصله بعد از اختصاص اعتبار در سال ‌جاری آغاز می‌شود.

 

 

* اثر وحید تاج  خواننده جوان دزفولی بعنوان نفر برگزیده کشور به جشنواره موسیقی ایتالیا راه یافت. رییس اداره ارشاد اسلامی دزفول گفت: در این فستیوال جهانی موسیقی که با عنوان "دوم اگوست" برگزار می شود آثارهنرمندان کشورهای مختلف جهان شرکت دارند.

 

 

* نخستین مرکز معاینه فنی خودرو شمال خوزستان به نام روناش دزفول در زمینی به مساحت 4 هزار و 338 مترمربع با زیربنای 800 مترمربع با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 800 میلیون ریال با مشارکت بخش خصوصی در مدت پنج ماه ساخته شده است. محمدعلی دوایی‌فر شهردار دزفول گفت: تجهیزات این مرکز مطابق با جدیدترین معیارهای ملی و بین‌المللی و دستگاه‌های معاینه خودروی آن تولید شرکت MAHA کشور آلمان است که مشهورترین شرکت تولیدکننده دستگاه‌های معاینه فنی خودرو در جهان به شمار می‌رود.

 

 

* فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از راه‌اندازی پایگاه حفاظتی در منطقه بزرگ جندی‌شاپور در شهرستان دزفول خبر داد. روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، محمد بلونه گفت: با توجه به اهمیت این منطقه از نظر سوق‌الجیشی و باستانی، پایگاه حفاظتی منطقه مذکور زیر‌نظر پایگاه حفاظت راه‌اندازی شد. See full size imageوی تصریح کرد: بقایای شهر باستانی جندی‌شاپور در 10 کیلومتری دزفول در محدوده روستای شاه‌آباد در سمت راست جاده دزفول به شوشتر واقع است. این شهر باستانی تا حدود سال 980 میلادی آباد بود و دانشگاه این شهر نقش عمده‌ای در جوامع علمی جهان داشت.

 

* سومین دوره مهدویت در دزفول با پیام حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی مسئول مرکز مهدویت کل کشور آغاز به کار کرد. در ارتباط مستقیم تلفنی که در افتتاح این دوره با حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی برقرار شد، ایشان ضمن اعلام تشکر و خرسندی از برگزاری چنین محافلی، برای همه دانش‌پژوهان این دوره آرزوی موفقیت کردند. این دوره با هدف آشنایی با مباحثی درباره حضرت ولی‌عصر (عج) و شناخت و معرفت به امام زمان و ترویج فرهنگ انتظار برگزار شده است، افزود: در این دوره که به مدت 90 روز ادامه دارد، 150 نفر دانش‌پژوه شرکت دارند.

 

 

* دوره مسابقه دوچرخه سواری به مناسبت فرارسیدن مبعث روز جمعه در دزفول از شهرهای شمالی استان خوزستان برگزار شد . این رقابت ورزشی که در رده سنی جوانان و نوجوانان برگزار گردید شرکت کنندگان مسیر 6 کیلومتری شهید آباد تا اردوگاه شهید رجایی دزفول را رکاب زدند .

 


88/4/19
5:32 عصر

نیمه خرداد شماره 17

بدست نازی | admin در دسته

نیمه خرداد شماره 17            جمعه 19 تیر ماه 1388

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام امت ، حضرت آیت الله خامنه ای :

بعضی از شما جوانان می گویید به ما اعتماد کنید ، این همان اعتماد است. 

 

شادی روح شهیدان صلوات

سردار شهید غلامرضا عظیمی :(از شهدای حسینیه شهید محمدی)

امت اسلامی ایران در هر جا ومکان است، دست بیعت با امام داده وبا اتحاد خود مشت محکمی به دهان منافقین خلق و امپریالیسم آمریکا بزنند

 

زیر ذره بین ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نمایندگان خوزستان در مجلس چه میکنند؟؟؟

خاک ، خاک و فقط خاک است که می بارد

 

         

 

خیابان‌های شهر در عبور و مرور ، خلوت تر از همیشه می شود.  مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و گاه کلاسهای درس دانشگاه تعطیل می شود و کلیه پرواز‌های فرودگاه‌های شهر و  استان لغو می شوند که به دنبال آن اساتید دانشگاه و بسیاری از محموله‌های پستی و از آن میان روزنامه‌ها نیز به مرکز استان نمی رسند. عابران ماسک برصورت دارند و شتاب زده در گذرند. انگار همراه با خاک ، شهر در سکوت گرد آلودی فرو می رود.   در چنین شرایطی مسئولین به شهروندان خردسال و سالمند و افرادی که متبلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و آسم هستند، توصیه می‌کنند که از خانه‌های خود خارج نشوند. گاه گرد و خاک غلیظ ، آسمان را چنان فرا می گیرد که حرکت خودروها در سطح شهر و جاده های بین شهری به کندی و با چراغ روشن انجام می‌شود. 

 

این پدیده از حدود سه، چهار سال پیش در برخی استان‌های کشور رخ می‌دهد و هر بار چند روزی ماندگار می‌ماند که تاکنون هیچ راه حل عملی و منطقی برای مقابله، از سوی مسئولین پیشنهاد نشده است.  

غلظت گرد وخاک به حدی است که گفته می‌شود در حالت عادی دید  انسان تا ده کیلومتر است، اما گاه در دزفول و برخی شهرهای استان خوزستان، دید به 100متر می رسد و اکثر اوقات این غلظت چندین برابر حد مجاز است.

 

  بهتر است بدانیم که شاخص و استاندارد هوای آزاد  در ایران درخصوص معلق بودن گرد و خاک،  260 میکروگرم در مترمکعب و میزان طبیعی گرد و غبار درحد طبیعی،  150میکروگرم است ، این در حالی است که بیشتر اوقات این شاخص در استان و برخی استانهای همجوار  به 1000 ، 2000 و تا 9980 میکروگرم در مترمکعب گزارش شده است و این یعنی فاجعه، یعنی بیش از 38 برابر حد مجاز  و  بیش از 66.5 برابر حد طبیعی !!!

 

جالب است این خبر را هم بشنویم که روز جمعه 28 فروردین 88 به خاطر بروز2-3 ساعت گردوغبار بر فراز تهران ، اکثر سایت ها و خبرگزاریهای مرکز به ارسال خبر و گزارشهای تصویری پرداختند که یکی از این سایت ها تیتر گزارش تصویری خود را اینگونه انتخاب کرد : "تهران خفه شد" !!!  این در حالی است که میزان و شدت گرد و غبار ، حتی به 10 درصد گرد و خاکهای وحشتناک خوزستان نبود. شاید هم بر همین اساس باشد که بسیاری از شهروندان فقط به یک موضوع  فکر می کنند و اظهار می دارند که در یک صورت احتمال پیگیری و توجه مسئولان کشور برای مبارزه با این پدیده وجود دارد و آن هم ((رسیدن این گرد و خاکها به مرکز کشور است))  چون طبق این اخبار، زندگی برای مرکز نشینان نسبت به دیگر مناطق ایران اولویت خاص و ویژه ای دارد !!!

که در این میان معلوم نیست نمایندگان خوزستان به فکر سلامت همشهریان خود هستند یا آنکه آنها هم مرکز نشین شده اند؟؟

 

البته دیدیم که در چند روز اخیر این دعای مردم به اجابت رسید و گرد و خاکها (هر چند با غلظت کمی) وارد مرکز کشور و تهران شد،  نتیجه ی آن نیز دیده شد، تا آنجا که اخبار سراسری رادیو و تلویزیون، بی سابقه و از صبح تا شب به انعکاس این پدیده در مناطق مختلف از جمله مرکز کشور پرداختند، گفتگوهای ویژه ی خبری به این امر اختصاص داده شد، نماینده ی محیط زیست به عراق برای پیگیری این امر فرستاده شد و مصوبه ی محیط زیست در این مورد به جلسه ی هیئت دولت فرستاده شد، مراکز دولتی، نظامی و صنعتی تعطیل شد،که معلوم نیست اگر این اتفاق نمی افتاد وما همچنان خاک نوش جان می کردیم چه کسی باید به فکر ما می بود؟؟

 

در سالهای پیش شاهد فقط دو، سه بار وقوع این پدیده در سال و آن هم در تابستان بودیم . در سالهای اخیر بیشتر روزهای تابستان را با این پدیده روبه رو هستیم و نگران کننده تر اینکه امسال یعنی در فصل زمستان87 و بهار88 نیز شاهد این گرد خاکها بودیم ،به طوریکه در 23بهمن87 ، مدیر کل بازسازی و حوادث غیر مترقبه استانداری خوزستان، میزان آلودگی هوای اهواز را 1600 میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد. در روز یکشنبه 4  اسفند87  در اهواز، به 2500میکروگرم بر متر مکعب و در ساعت 6 صبح روز یکشنبه 3200میکروگرم بر متر مکعب(یعنی بیش از 12 برابر حد مجاز) رسید که به سبب آن مدارس تمامی مقاطع در اکثر شهرهای خوزستان همچون اهواز، دزفول و... تعطیل و تمامی پروازهای صبح یکشنبه از فرودگاه بین المللی اهواز لغو شد. برخی از صیادان و شناورهای تجاری نیز که از روزهای گذشته به اروندرود رفته بودند در دهانه این رودخانه لنگر انداختند. در 4 فروردین88 ، گرد و خاک تردد میهمانان نوروزی و کاروانهای راهیان نور را با مشکل مواجه کرد تا آنجا که اداره هوا‌شناسی خوزستان به آنها توصیه کرد  از ماندن در فضای باز خودداری کرده و در فضاهای سرپوشیده بسر ببرند.    با شرایط موجود ما باید 8 ماه از سال را با خاک زندگی کنیم ، تازه اگر ادامه پیدا کند معلوم نیست که این 4 ماه باقی مانده نیز به این پدیده گرفتار نشود.

 

صدمات و تلفات جبران ناپذیر این پدیده :

 

این پدیده، خسارات فراوان و جبران ناپذیری به سلامت و زندگی مردم، اکوسیستم و بخشهای کشاورزی و اقتصادی وارد کرده است که از آن جمله میتوان موارد زیر را ذکر کرد:

 

1)تهدید سلامتی مردم و ایجاد بیماریهایی چون مشکلات تنفسی، سوزش سینه ،آبریزش بینی، ایجاد حساسیتها و آلرژی،  به خطر افتادن سلامتی بیماران تنفسی، عروقی و قلبی و ...    

2)مهاجرت شهروندان از خوزستان به دیگر استانهای کشور، علی الخصوص نخبگان علمی و اقتصادی و سرمایه داران که توانایی سرمایه گذاری در بخشهای مختلف را دارندکه این مسئله عواقب وخیم اقتصادی و اجتماعی را برای استان بدنبال خواهد داشت. 

  

3)ایجاد تصادفات در جاده ها 

 

4)کم شدن سفرهای نوروزی و تابستانی به این استان

 

5)تعطیلی مکرر مدارس 

 

6)لغو پروازهای فرودگاه ها  

 

7)مختل شدن کسب وکار مردم  

 

8)ترکیب شدن ذرات گرد و غبار با دودحاصل از کارخانجات،اتومبیل ها،موتورسیکلتهاو... و نیز وزش باد از سوی عراق و کویت، آلودگی های باقی مانده از جنگ را مانند اورانیوم ضعیف شده ـ که توسط سلاح‌های آمریکایی استفاده شده را به همراه می آورد که این گرد و غبار آلودگی های زیست محیطی را برای کشاورزی و مردم و بیماری‌هایی مانند سردردهای شدید و مزمن، حساسیت‌های شدید، ضعف در بینایی و بیماری‌های تنفسی و پوستی و مشکلات قلبی، کبدی، کلیوی و باعث اختلالات عصبی و افسردگی مزمن درافراد می شودکه دریک دورنمای ترسناک میتواند باعث افسردگی وبیماریهای عصبی دسته جمعی گردد.

 

 

 پیشنهادات نیمه ی خرداد جهت از بین بردن پدیده ی گرد و خاک به شرح زیر میباشد:

الف) راهکارهای پیش رو :  

  

1) مجمع نمایندگان مجلس که شامل نمایندگان شمال غرب، غرب و جنوب کشور باشد هر چه سریعتر تشکیل و در این زمینه چاره سازی کنند که از این میان میتوان به مواردی چون:  تذکر به مسوولان کشور ازجمله وزیر امور خارجه داده که وزارت امور خارجه میتواند از طریق کنوانسیون بیابان زدایی یا از طریق نشست های اختصاصی با کشورهای عربی مانند عراق، عربستان، کویت و سوریه این موضوع را پیگیری نماید. همچنین بودجه ای باید برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به کشور در نظر گرفته شود.       

 

2)عزم جدی و برنامه ریزی صحیح و تعامل سازنده همه دستگاههای دولتی مربوطه از جمله وزارتهای راه و ترابری، جهاد کشاورزی و امور خارجه، و همچنین NGOهای اجتماعی و زیست محیطی، برای حل این معضل و جلوگیری از صدمه بیشتر به سلامت شهروندان   

  

3)آشکار ساختن خطرات این ذرات برای سلامتی جامعه و حساس کردن وجدان عمومی برای مبارزه با آن    

 

4)مالچ پاشی و طرح تثبیت شن های روان در خارج و داخل ایران

   

5)استفاده از سوخت های پاکیزه مثل گاز و سوخت اتمی

     

6)با تمام توان برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تلاش تا از فرسایش زودهنگام خاک جلوگیری شود.  

   

7)نصب فیلترهای الکترواستاتیک بر روی دودکش مراکز حرارتی، کارخانجات سیمان و گچ و کوره های آجرپزی و ... یک راه حل اساسی است. 

     

8)ستاد تبصره 13 ، سهمیه بنزین مردم خوزستان را دست‌‌کم در این ماه‌ها افزایش دهند تا مردم بتوانند شیشه‌های خودروی خود را بالا بکشند و این گرد و خاک وارد ریه‌های آنها نشود.    

 

9)کمربند سبز در حاشیه ی شهرهای مرزی ، میتواند مانعی برای ورود گرد و غبار باشد که با توجه به اینکه گرد و غبار شدید خوزستان طبق گزارش خبرگزاری نفت، سلامت 50 هزار شاغل صنعت نفت را نیز با خطر مواجه کرده است، پس وزارت نفت باید برای ایجاد کمربند سبز کمک جدی نماید.   

 

10)در گذشته عراق از هیدرو کربن در مناطق کویری استفاده می کرد ، اما متاسفانه پس از حمله ی امریکا به عراق این کار انجام نشده است که لازم است هرچه سریعتر انجام شود.

    

 11)نخلستان‌های گسترده بصره و خرمشهر (پانزده میلیون اصله نخل) که مانند فیلتر، حجم غبار برخاسته از صحرای عربستان را کاهش می‌داد، هم‌اکنون در منطقه وجود ندارد که نسبت به کاشت و احیای آنها باید اقدامی فوری صورت گیرد.

 

ب) راهکارهای دور برد:  

    

1)موتورسیکلت ها از منابع مهم تولید گرد و غبار آلاینده و ترکیب با گرد و غبار هوا هستند، موتورهای دو زمانه با قیمت ارزان و تکنولوژی ابتدایی و بدون هیچ گونه تجهیزات کاهش ذرات جامد، خطری جدی برای ترکیب با ذرات گرد و غبار و سلامتی عمومی ایجاد می کنند که لازم است در این امر تدبیری اتخاذ شود.   

 

2)توجه به تکنیکهای جدید استفاده شده در فیلترهای اگزوز اتومبیل که قادرند تا 99% از ذرات گرد و غبار موجود در دود خروجی از موتور را بگیرند، تا با گرد و غبار هوا ترکیب و مشکل ساز نشود.

 

3)استفاده از اتومبیل های برقی (باطری خشک) و سوخت هیدروژن یافته که این اتومبیل ها هم اکنون وارد بازار کشورهای آمریکا و ژاپن شده اند که کارخانه های اتومبیل سازی ایران با توجه به تکنولوژی ساده ی این اتومبیل از هم اکنون باید به فکر ساختن این اتومبیل ها باشند.

 

 

 

 دید و شنود ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

فرمانداردزفول:

رسانه های همگانی چشم و چراغ نظام هستند

 سخنگوی نیمه ی خرداد :

علت حضور نیمه ی خرداد در عرصه اطلاع رسانی، ضعف شرایط موجود است

به گزارش خبرنگار اجتماعی نیمه ی خرداد: غلامرضا اخوان صباغ شنبه در نشست مشترکی با خبرنگاران و نمایندگی های مطبوعات و خبرگزاری های دزفول از رسانه ها به عنوان بازوی یاری دهنده دولت و بازوان دستگاه های اجرایی یاد کرد.

وی افزود: گاهی نقش نظارتی یک خبرنگار فراتر از محدوده ی شهرستان ها و استان هاست که این امر موجب حساسیت بیش از پیش فعالیت های این قشر شده است. در ابتدای این مراسم برخی از خبرنگاران به بیان دیدگاههای خود پرداختند. همچنین سخنگوی نیمه ی خرداد ضمن لذت بخش بودن کار خبرنگاری علت حضور نیمه ی خرداد در عرصه اطلاع رسانی  را ضعف شرایط موجود دانست .و ضمن دیدگاههای این تشکل به بیان نکاتی در تحلیل شرایط موجود پرداخت.

 

 

 

بانکها از گرفتن قبوض امتناع می کنند

 

به گزارش خبرنگار شهری نیمه ی خرداد: بعد از گلایه های مردمی از بانک ها،  خبرنگار نیمه ی خرداد به برخی از بانکاهها در شمال و جنوب شهر اعزام شد و ضمن تایید این خبر، گزارش داد که بعد از مراجعه به برخی شعب ،متصدی بانک از گرفتن قبض ها خودداری کرده و از مردم خواسته با دستگاه خود پرداز، قبوض خود را پرداخت کنند. همچنین با مراجعه به بانکی دیگر برای پرداخت قبوض متصدی بانک با سئوال کردن اینکه شما در این شعبه حساب ندارید از خدمت رسانی امتناع  کرد. این در حالی است که بعضی از شعب دریافت میکنند و برخی دیگر نه، که این کار سبب نارضایتی شهروندان و اعتراض افراد مسن که سواد کافی برای کار باخود پرداز را ندارند،گردیده است .

     

 

 

 

وزارت کشور و استاندار خوزستان، باید از مردم خوزستان معذرت خواهی کنند 

        

به گزارش خبرنگار نیمه ی خرداد: آلودگی در تهران در آلوده ترین روز آن به اندازه روزهای معمولی تابستان ما، یعنی مثل همین روز چهارشنبه و پنجشنبه گذشته است. خبرنگار ما که در روز دوشنبه 15 تیرماه88 (یعنی آلوده ترین روز تهران) در تهران حضور داشت، هوای آنجا را هوایی خوب با اندکی گرد و غبار ذکر کرد، بطوریکه وقتی به دوردست ها نگاه میکنی متوجه غبار ملایمی می شوی که ما در اکثر روزهای تابستانمان در سالهای اخیر با این هوا زندگی می کنیم و مردم دزفول در چنین هوایی می گویند "هوا امروز خوب است" .  وی آلودگی هوای تهران را در این روز 200 اعلام کرد در صورتی که در همین روزها آلودگی هوا در دزفول به 4000 رسیده بود. این در حالی است که تهران چند روز متوالی تعطیل می شود، ولی در شهر و استان ما خبری نیست. حال در شرایطی که با اعتراضات شدید مردم نسبت به این امر مواجه می شوند، استاندار روز چهارشنبه را در استان، که نسبت به روزهای قبل وضعیت بسیار مطلوبی دارد را تعطیل اعلام می کند.

نکته بعد اینکه وقتی در انتخابات ریاست جمهوری رای پایتخت مغایر با رای دیگر شهرهای کشور می شود، برخی تهرانی ها آشوب به راه می اندازند و رای ملت را برنمی تابند و حال هم که کمی غبار به آنها می رسد، تعطیل می شوند، درصورتی که دیگر هموطنان آنها مشغول کار کردن و خاک خوردن هستند و در مورد نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری نیز آرای ملت را به رسمیت شناخته و هیچ اعتراضی ندارند. 

 

          

اختلاف سلیقه، به معنای اختلاف در دین مداری و قانون گرایی نیست

 

به گزارش خبرنگار سیاسی نیمه ی خرداد: با توجه به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در شهرستان دزفول شاهد سخنرانی ها و عکس العملهایی بوده که طرفداران کاندیدایی خاص، الباقی کاندیداها را به ارتداد و ضد نظام جمهوری اسلامی  برمی شمرند. باید یادوار شد آنچنان که آشوبگرایی بعد از انتخابات اقدامی موهن بود، مرتد دانستن سایر سلیقه ها هم اقدامی موهن و به دور از آمیزه های حکومت اسلامی می باشد که در ذیل به عنوان فصل الخطاب، بیانات امام امت در میلاد امام علی (ع) را یاد آور میشویم :

 

ایشان ملت ایران را ملتی مقتدر و نظام اسلامی را ریشه دار و تثبیت شده دانستند و تأکید کردند: اگر مسئولین جمهوری اسلامی با یکدیگر اختلافاتی هم داشته باشند، در ایستادگی در مقابل دشمن، و در حفظ استقلال کشور با یکدیگر یک کلام هستند و دشمن بداند که نخواهد توانست میان ملت ایران انشقاق ایجاد کند.

 

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: همه سران کشورهای استکباری بدانند، هنگامی که پای دشمنان به میان بیاید، ملت ایران با وجود برخی اختلاف سلیقه‌ها، در مقابل دشمنان متحد و مشتی واحد علیه آنها می شوند.

حضرت آیت ا... خامنه‌ای با یادآوری تجربه سی ساله ملت ایران از دشمنی‌ها و توطئه‌های بیگانگان، خطاب به برخی کشورهای غربی افزودند: تصور نکنید که اگر شما از یک جریانی به خیال خود دفاع کردید و یا اسم برخی افراد را آوردید آن جریان به شما متمایل خواهد شد. ابداً چنین اتفاق نخواهد افتاد زیرا دروغ گویی شما برای ملت ایران آشکار است و آنان می‌دانند که هدف شما ایجاد بدبینی میان مردم و نخبگان و ادامه کینه ورزی نسبت به نظام اسلامی است.

 

 

خبرهای کوتاه  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* حجت الاسلام محمدعلی قاضی امام جمعه ی دزفول گفت: شورای نگهبان با فرصتهای متعدد و مجالهای زیادی که در اختیار نامزدها برای رسیدگی به شکایات و اعتراضات آنها گذاشت بیش از وظیفه قانونی خود عمل کرد و این همه سعه صدر از سوی شورای نگهبان به نامزدها برای شفاف سازی انتخابات صورت گرفته است که جای تقدیر دارد. 

 

* حجت‌الاسلام مرتضی بیگدلی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی دزفول از شرکت بیش از 3500 نفر در مراسم اعتکاف شهرستان دزفول خبر داد و گفت : در سال جاری 28 مسجد مراسم اعتکاف را برگزار کردند که از این تعداد 23 مسجد برادران و پنج مسجد ویژه خواهران است و شرکت‌کنندگان مراسم اعتکاف بیش از 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌اند. ایشان اضافه کرد: هلال احمر و شبکه بهداشت از طریق اعزام گروه‌های مجهز کمک‌های مقدماتی را به صورت مستقر و سیار خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

* روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از اجرای عملیات مرمت پل قدیم دزفول بااعتباری بالغ به 20 میلیارد ریال خبر داد. اقدامات انجام شده در خصوص مرمت پل قدیم دزفول شامل پر کردن حفره‌های ایجاد شده در مجاورت پل‌ها، دوخت و دوز مرمت پایه‌های در معرض خطر پل، تسطیح بستر اطراف پل، پاکسازی بستر اطراف پل از زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی و اجرای کف‌سازی دهانه‌ها استهمین اساس، ترمیم و تعویض آجرکاری و آسترکاری پای موج شکن‌ها، مرمت بند مستقیم آب، پاکسازی و ساماندهی سطح موج شکن‌ها، اصلاح ناودان‌ها و نصب ناودان شوتی موقت از جمله کارهای صورت گرفته در این خصوص است‌.

 

* مسوولان اجرایی دزفول با خانواده شهید دانش دیدار کردند. در این دیدار که بمناسبت سالروز واقعه هفتم تیر انجام شد، امام جمعه - فرماندار - مسوولان دستگاه قضایی و دیگر مسوولان دزفول حضور داشتند و از مقام والای آن شهید تجلیل شد.

 

* امیر رافع رییس اداره نهضت سواد آموزی دزفول گفت:402سواد آموز دزفولی در دوره های حرفه آموزی و مهارت زندگی شرکت دارند. این دوره ها در 7 مرکز یادگیری محلی شهری و روستایی و بصورت رایگان در حال برگزاری است. وی با اشاره به اینکه دوره های مزبور در قالب 18 عنوان تنظیم شده، آشپزی ، خیاطی ، هویه کاری ، قالیبافی و دوره های بهداشت خانواده ، حقوق زن ، تنظیم خانواده ، آموزش نماز و آموزش کامپیوتر را از جمله این دوره های آموزشی معرفی کرد.

 

* عبدالرحیم فروتن استاد کار خراطی دزفول، صنعت گر نمونه ی استان خوزستان شناخته شد. این هنرمند دزفولی به دلیل تلاش و موفقیت در زمینه ی تولید مصنوعات بی نظیر خراطی به عنوان یکی از صنعت گران نمونه ی استان انتخاب شد. هنرمند مزبور تاکنون در نمایشگاه های متعددی شرکت نموده و موفق به کسب مقام های فراوانی در استان و کشور شده است.

 

* قلی نژاد رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول، از کشف 10قطعه پرنده دراج از شکارچیان غیر مجاز در دزفول خبر داد. این پرنده ها که از نوع کمیاب بومی می باشد در پی گشت و کنترل شکارگاه میان آب، توسط ضابطان خاص دادگستری از یک دستگاه پژوی نقره ای رنگ بدست آمد. وی افزود: از سرنشینان این خودرو همچنین یک قبضه اسلحه شکاری ساچمه زنی ساخت کشور آمریکا کشف شد و برای متخلفان 16 میلیون ریال جریمه تعیین و پرونده برای پیگیری قضایی موضوع، به دادستانی محل ارسال شد .

 

 * پروازهای دوشنبه تهران - دزفول و بالعکس، به دلیل کاهش دید و نامساعد بودن شرایط جوی لغو شد و زیان ها و مشکلات زیادی برای مسافران این پروازها ایجاد نمود.

 

* غلامرضا اخوان صباغ فرماندار دزفول از تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار در سال 88 برای حفاظت از محیط زیست این شهرستان خبر داد . بنا به اظهار فرماندار، دزفول 472 هزار هکتار وسعت دارد و حفاظت از محیط زیست منطقه مشارکت همه جانبه آحاد مردم را طلب می کند. وی از مدیرکل محیط زیست خوزستان خواست تا در جهت افزایش اعتبار مورد نیاز حفاظت محیط زیست این شهرستان، مساعدت و همکاری شایسته صورت گیرد.

 

 * مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورایی دزفول مسابقه ی نقاشی را برگزار کرد. این مسابقات از روز چهارشنبه 17 تیرماه در سالن اجتماعات دبیرستان کوثر انجام شد. این مسابقه برای سومین سال متوالی است که از سوی این مرکز با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ انسان ساز عاشورا و ایجاد دلبستگی و علاقه به شخصیت های بزرگ کربلا به ویژه حضرت زینب (س) با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دزفول برگزار می شود.


<      1   2   3   4   5