سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/1/22
9:16 عصر

بدست نازی | admin در دسته

از زمان آغاز بارندگی‌‏های پیش از نوروز, مسوولان سد با این بهانه، آب‌‏گیری سد را به صورت

کلیک کنید؛ تصویر ماهواره ای موقعیت سد سیوند نسبت به پاسارگاد
غیررسمی آغاز کردند.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی اعلام کرده است، مسوولان سد اجاره ورود هیچ فردی را به محوطه این سد نمی‌‏دهند و از ورود برخی دوستداران میراث فرهنگی کشور برای بازدید از این سد جلوگیری به عمل آورده‌‏اند.

برخی NGO های دوستداران میراث فرهنگی برای بازدید از این سد در نوروز، با پلاکاردی در محل ورود محوطه مواجه شدند که روی آن نوشته شده بود: به دلیل سیلاب, سد در حال آب‌‏گیری است.

بنابراین گزارش، عکس‌‏های گرفته شده از سد سیوند در 12 فروردین‌‏ماه از افزایش آب پشت سد به صورت غیرمعمول خبر می‌‏دهد و این نظریه را به واقعیت نزدیک می‌‏کند که سد سیوند بدون اطلاع مردم و مطبوعات، آب‌‏گیری شده است.

گفته می‌شود  این احتمال وجود دارد در سفر آتی رییس جمهور به استان فارس, سدسیوند توسط رییس جمهور افتتاح شود.

سد سیوند در 100 کیلومتری شهر شیراز و 50 کیلومتری تخت جمشید بر روی تنگه بلاغی ساخته شده است که یکی از مکان های تاریخی است و به گفته برخی کارشناسان نزدیک به 100 محل باستانی در این تنگه قرار دارد که با آبگیری سد زیر آب رفته و نابود خواهد شد.

فعالان میراث فرهنگی همچنین معتقدند، با توجه به فاصله مقبره کوروش با دریاچه سد حدود پنج کیلومتر است اختلاف سطح آب با آرامگاه به حدود 40 متر و به روایتی 4 متر خواهد رسید. و در نتیجه تغییرات آب و هوایی و با نفوذ آب و رطوبت به منطقه در دراز مدت آسیب هایی جدی به محوطه تاریخی پاسارگاد و مقبره کوروش وارد خواهد شد.