سفارش تبلیغ
صبا ویژن

94/10/1
10:43 عصر

قله k 2 ، کوهستان وحشی

بدست نازی | admin در دسته

قله کی 2 ، کوهستان وحشی

قله k 2 ، کوهستان وحشی

کوه K 2 ، کوهستان وحشی

peak k2 قله کی 2
قله کی 2 ( K2 )   دومین کوه مرتفع دنیا ، در قسمت شمالی کشور پاکستان و هم مرز با کشور چین و در منطقه قراقروم در هیمالیا به ارتفاع قله ی آن 8611 متر واقع شده است.
با نام مستعارش یعنی "کوهستان وحشی" مشهور است. شهرت آن به این خاطر است که از هر 4 نفری که قصد صعود به این قله را داشته اند، 1 نفر جان باخته است. پس از قله آناپورنا، کی 2 دومین کوه مرگبار جهان است، اورست خواهر بزرگ کی 2 خوانده می شود و تاکنون در زمستان صعود نشده است.

کوه K2 این هرم بزرگ بی شک سرسختترین قله ۸۰۰۰ متری است که هدف غایی بسیاری از کوهنوردان است. قله کی 2 این هرم غول آسا، برجی است تنها واقع در منطقه قراقروم پاکستان و در راس یخچال بالترو قرار دارد. این قله در مرز پاکستان و چین در منطقه کاراکورام قرار دارد. ارتفاع بلند این کوه و قرار داشتن آن در عرض شمالی ۳۵ درجه موجب شده تا کی۲ دارای آب و هوایی متمایز از سایر کوههای قراقروم باشد، از این رو قله ای از سنگ پوشیده از یخ و برف با ۶ یال مخوف است.

K2 یا چوگوری (خدای کوهستانها به زبان محلی) یکی از مرگ آور ترین قله های جهان به علت عظمت آن و تلاشهای ناموفق بسیار در صعود به این قله به قاتل نیز معروف است.این کوهستان تا ارتفاع حدود 6000 متری کوهستانی صخره ای است و بعد از آن به اقیانوسی از برف تبدیل می شود.


تاریخچه صعود به قله K2

  • در ۱۸۵۶ برای نخستین بار توماس مونت گومری که یک کاوشگر بود. مونت گومری بدون داشتن اطلاعاتی دقیق از نام کوههای منطقه قلل رفیع آنرا به نامهای قراقروم ۱ تا ۷ نامگذاری کرد، و نام کی۱ تا کی ۷ را برآنها نهاد که برگرفته از حرف اول karakoram بود. اما بعدها تنها نام کی ۲ به عنوان تنها کوه مرتفعی که یک مونت گومری آنرا نامگذاری کرده بود بر روی دومین قله بلند جهان باقی ماند و سایر  قله‌ها کی۱، کی۳ ، کی۴ و کی۵ نام‌گذاری شدند. اما در نهایت به نام‌های گاشربروم و برود پیک و گاشربروم ۲ و گاشربروم ۱ تغییر نام دادند.

  • اولین تلاش جدی در سال 1902 یک گروه شش نفره از کوهنوردان اروپایی به رهبری اسکار اکنستین (Oscar Eckenstein) و آلیستر کروالی (Aleister Crowley ) برای فتح K2 رهسپار شدند. با رسیدن به پایین قله، تلاش خود برای صعود مستقیم از جنوب به سمت یال جنوب شرقی را آغاز کردند، اما به این نتیجه رسیدند که صعود از یال شمال شرقی آسان‌تر خواهد بود. چندین بار تلاش بدون موفقیت انجام شد و آنان توانستند، سرانجام تنها تا ارتفاع 6525 متری صعود کنند.

  • هیت ایتالیایی به سرپرستی لوئیجی آمودئو  راه قابل صعود یعنی مسیر جنوب شرقی در سال 1909 به K2 پیدا کرد. از آن تیم دوک ابروزی تا ارتفاع ۶۲۵۰ متری یال جنوب شرقی صعود نمود. پس از این تلاش این مسیر بنام یال ابروزی شناخته شد. ویکتور سلا عکاس این تیم، عکسی از کوه انداخت که بی شک قدیمی ترین عکس کی۲ به شمار می رود که همچنان موجود است.

  • در سال 1938 تیمی آمریکایی به سرپرستی دکتر چارلز هوستون فیزیکدان و کوهنورد آمریکایی روانه K2 شدند. هوستون دو سال پیش از آن صعودی موفقیت‌آمیز به ناندادوی داشت. آنان توانستند تا ارتفاع ۷۹۲۵ متری کوه بالا رود.

  • در سال 1939 تیم دیگری از آمریکا به رهبری فریتز ویسنر رکورد ارتفاع جدیدی ثبت کرد. آنها تا ۸۳۸۲ متری کوه از مسیر یال ابروزی بالا رفتند، که بعد از صعود نورتون تا ارتفاع ۸۵۷۰ متری جبهه شمالی اورست در سال ۱۹۲۴ بلندترین ارتفاع صعود شده توسط انسان بود.
    دودلی وولف، پاشانگ کیلولی، پاشانگ کیتار و پینتسو برای همیشه در K2 باقی ماندند؛ آنان نخستین قربانیان خدای کوهستان دومین قله بلند جهان بودند. تلاش دوم آمریکایی‌ها برای صعود به K2 با یک تراژدی پایان یافت. گروه تحت انتقادات شدیدی از انگلیس و‌ آمریکا قرار گرفت و ویسنر به سختی از خود دفاع کرد. پاشانگ کیکولی، یکی از بهترین شرپاهایی بود که می‌توان او را با یکی از بهترین شرپاهای جهان؛ یعنی تنرینگ نورگای مقایسه کرد.

  • در 1953 تیمی 7 نفره به سرپرستی دکتر چارلز هوستون توانست تا ارتفاع ۷۵۰۰متری کوه بالا رود. اما خرابی هوا و وخامت حال گیکلی، یکی از اعضای جوان تیم که به ارتفاع زدگی شدید دچار شده بود موجب شد تا آنها راه بازگشت را پیش گیرند. هنگام بازگشت و پائین آوردن گیکلی، ۵ عضو تیم بدلیل شیب تند مسیر سقوط کردند، اما کارگاه مستحکمی که پت شوئینگ برپا نموده بود مانع از سقوط بیشتر آنها به اعماق دره های کی۲ گردید اما لحظاتی بعد بهمن گیلکی را با خود به اعماق دره ها برد تا تیم ناکام به پائین باز گردد. سومین تلاش آمریکایی‌ها نیز نزدیک به موفقیت بود؛ اما باز هم بدست نیامد.
    صعود بر روی یال ابروزی قله k2
  • درسال 1954 قله کی 2 تلاش موفقی را از کوهنوردان ایتالیایی شاهد بود. آشیل کامپاگنونی و لینولاچیدلی دو کوهنوردی ایتالیایی بودند که در ۳۱ جولای موفق شدند بعنوان نخستین انسانها گام بر فراز این کوه سرسخت بگذارند. آنها اعضای تیم بزرگ و مجهزی به سرپرستی "آردتیو دسیو" پروفسور ایتالیایی بودند. تیمی با بیش از ۵۰۰ باربر محلی، ۱۱ کوهنورد و ۶ دانشمند که مسیر یال ابروزی این قله را صعود کردند. آنها برای صعود قله ۹ کمپ برپا کرد. "ماریا پوچوز" راهنمای 36 ساله کوهستان در اثر ذات‌الریه در کمپ دو در 20 جولای درگذشت. دو نفری که به قله رسیدند، چه کسانی بودند؟ این امر تا زمانی که گروه به ایتالیا رسید، فاش نشد. «دسیو» می‌خواست تا این افتخار بین همه افراد گروه تقسیم شود. همه آنان جزیی از موفقیت تیم بودند. در ایتالیا اعلام شد که «لینو لاچه دلی» و «آشیل کومپانیونی» دو انسانی هستند که برای نخستین بار پا بر فراز قله «K2» گذاشتند. هر دوی آنان پس از بازگشت به ایتالیا، چند انگشتشان را در اثر سرمازدگی از دست دادند.

  • پس از صعود ایتالیائیها، قله کی 2 تا سال 1977 صعودی بر خود ندید، تا اینکه در این سال تیمی از کشور ژاپن متشکل از ۵۲ کوهنورد و ۱۵۰۰ باربر موفق شد دومین صعود قله را صورت دهند. در این تیم اشرف امان کوهنورد پاکستانی نیز بعنوان راهنما و باربر ارتفاع عضویت داشت که موفق به فتح قله گردید.

  • در سال 1978 بعد تیمی از آمریکا توانست از یال شمال غربی قله را فتح نماید. این تیم صعود خود را از مسیر یال شمال شرقی آغاز نمود (این یال امروزه به مسیر لهستانیها معروف است)، سپس در ارتفاع ۷۷۰۰ متری به طرف یال ابروزی تراورس کردند. در اینجا بحث بر سر آن شکل گرفت که چه کسی نخستین صعود بدون اکسیژن را بر روی قله صورت دهد. بدین ترتیب لوئیس ریچارد نخستین داوطلب اجباری این امر بود. وی کپسول اکسیژن خود را در میان راه دفن کرد، زیرا سیستمش دچار مشکل بود و عمل نمی کرد. جان روسکلی پس از لوئیس دومین شخصی بود که قله را بدون اکسیژن صعود کرد، اما نه بدلیل خربی سیستم اکسیژن بلکه از ابتدا به این نیت بالا آمده بود.

  • رینهولد مسنر در سال 1979 با صعود از جبهه جنوب غربی به قله «مسیر جادویی» این جبهه صعود کرد. او بدون استفاده از اکسیژن از مسیری سخت به قله صعود کرد و در بازگشت به وطن، گفت کی 2 را "کوه ِ کوه ها" کرده است.

  • ترئو موستورا در سال ۱۹۸۱ تلاش موفقی را از یال جنوب غربی رهبری کرد. در ۷ آگوست آیهو اوهتانی به همراه راهنمای پاکستانی نظیر صبیر موفق شدند نخستین صعود این مسیر را صورت دهند.
  • نخستین صعود جبهه شمالی در سال ۱۹۸۲ توسط تیمی ژاپنی به رهبری ایسائو شینکای صورت گرفت. ۷ عضو این تیم همگی بدون کپسول اکسیژن به قله رسیدند.  در همین سال تیمی لهستانی به رهبری یانوس کورزب بدون داشتن اجازه صعود از مسیر صعود نشده شمال غربی بالا رفتند. اما پس از مشاهده این تیم توسط مقامات محلی مجبور به بازگشت از ارتفاع ۸۲۰۰ متری شدند.

  • در ۱۹۸۶ نخستین صعود زنان بر روی کی۲ را وندا رتکوویچ کوهنورد زن لهستانی، لیلین بارارد از فرانسه و جولیا تولیس از انگلستان هر سه بدون کمک کپسول اکسیژن صورت دادند. آنها نیز از یال آبروزی به این مهم دست یافتند. گرچه جولیا و لیلین بر اثر طوفان کشته شده و برای همیشه در دل کی۲ آرام گرفتند.

  • در سال ۱۹۸۶ بنیو شامو کوهنورد معروف فرانسوی توانست کی۲ را در مدت زمان ۲۲ ساعت و ۳۰ دقیقه از کمپ پیشرفته ABC صعود نماید. این در شرایطی بود که تازه چند روز از صعود ۱۶ ساعته او به برودپیک می گذشت. همچنین اریک اسکوفیر دیگر کوهنورد فرانسوی موفق شد پس از صعود قلل گاشربروم I و II ، کی۲ را نیز صعود نماید. اسکوفیر این سه قله را تنها در مدت ۲۱ روز صعمد کرد که کاری بس قابل توجه بود.

  • در این سال همچنین جرزی کاکوشکا و پتروفسکی کوهنوردان شایسته لهستانی موفق به گشایش مسیری دشوار در جبهه جنوبی شدند. متاسفانه کاکوشکا پس از صعود به تنهایی به خانه بازگشت و پتروفسکی برای همیشه در دل کی۲ آرام گرفت. رینهولد مسنر این مسیر را مسیر خودکشی نام برده و هیچ کس تا کنون نتوانسته صعود از این مسیر را تکرار کند. "
  • در مجموع در سال ۱۹۸۶ با مرگ ۱۳ کوهنورد بر روی کی۲ فاجعه ای در کوهنوردی رقم خورد.
       
  • در سال ۱۹۹۰ تیمی از ژاپن به رهبری تومای اوکی توانست مسیری جدید در رخ شمال غربی باز کند. بخشهای پایانی مسیر در ارتفاع ۸۰۰۰ متری با یال شمالی مشترک بود.

  • در ۱۹۹۱ پیربگین و کریستوف پروفی کوهنوردان بزرگ فرانسوی توانست در مدت ۴۸ ساعت بدون کمک باربر ارتفاع و کپسول اکسیژن و کمک طنابهای ثابت مسیر جدیدی را بر روی جبهه شمال غربی کی۲ باز کنند. صعود آنها نمایش قابل تحسینی از کوهنوردی فنی به شمار می رفت.

  • در تابستان ۱۳۸۳ «داود خادم اصل» از اعضای تیم‌های ملی کوهنوردی ایران و فاتح قلل چوآیو، شیشاپانگما، ماکالو و لهوتسه، بر روی کی۲ هنگام بازگشت از کمپ۴ در طوفان گرفتار شده و جان سپرد. در سال ۱۳۸۶ خورشیدی اولین کوهنورد ایرانی کاظم فریدیان موفق به صعود به کی ۲ شد. عظیم قیچی ساز نیز در امرداد ماه سال 1391 موفق به صعود این قله شد.

گفتی است که تاکنون تلاشهای زیادی برای صعود زمستانه این قله صورت گرفته است ولی متاسفانه کسی تاکنون موفق به صعود آن در زمستان نشده است. آخرین تلاش در سال 2012 توسط یک گروه روسی انجام گرفت که با شکست روبرو شد.


نقشه کی 2 قله K2

یال شمالی K2 که در جبهه چین واقع شده و خطرناکترین مسیر صعود می باشد که در سال 2011 فتح شد. عکس از نشنال جئوگرافیک

 نقشه کی 2 قله K2

 جبهه جنوبی در سمت پاکستان واقع شده که دارای ۶ مسیر صعود است. مسیر A یال غربی صعود در سال 1981 ؛ مسیر B جبهه غربی ، مسیر C پیلار جنوب غربی یا معروف به مسیر جادویی که بسیار فنی و دشوار است ؛ مسیر D (خطرناکترین مسیر در جبهه پاکستان) معروف به مسیر لهستانی ها که جرزی کوکوشکا به همراه همنورد خود پیوترووسکی آن راصعودکردند، که پیوترووسکی در هنگام فرود کشته شد. مسنر این مسیر را "مسیر خود کشی" نامیده. بعد از تلاش آنان دیگرهیچ تلاشی بر روی این مسیر صورت نگرفت. مسیر E جنوب - آبروزی Abruzzi ؛ مسیر F به مسیر ابروزی Abruzzi معروف بوده که بیشترین صعود ها از این مسیر می باشد.

زمان صعود

ماه ژوئن، جولای، آگوست ( خرداد، تیر، امرداد) بهترین زمان صعود این قله است ولی بدلیل شرایط آب و هوای ویژه و طوفانی این قله حتی در بعضی سالهای هیچ صعود نداشته است. زمان لازم برای صعود عادی حدود 3 هفته می باشد.
قه کی 2
نکته پایانی

صعود به کی ۲ یک هدف ارزشمند و بزرگ در کوهنوردی است، یکی از فنی ترین قله های  8000 متری که بیشتر مسیر شیب ۴۵ درجه و در اکثر نقاط کوه آنرا نیازمند ثابت گذاری کرده. نیاز به ۲۵۰۰ متر طناب در جبهه جنوبی و ۵۰۰۰ متر در جبهه شمالی باعث شده تا اغلب تیمها به قصد صعود سبکبار به کوه بیایند و از طرفی عدم فعالیت باربرهای توانمند ارتفاع بر روی این کوه موجب می شود تا خود کوهنوردان مجبور به آماده کردن مسیر شوند و این امر بر خطرات صعود افزوده است، 200 متر پایانی قله دشوارترین قسمت صعود باشد آنهم در ارتفاع 8000 متری و کمبود اکسیژن.

اورست در برابر «K2» تنها یک تفریح است. "رینهولد مسنر"


  قله k2 ، کوهستان وحشی

قله کی 2 ، کوهستان وحشی - کوهنوردان زرتشتی ایران
www.kziran.com/training/infopeak/288-269

۲۰ دی ۱۳۹۱ ه‍.ش. - قله کی 2 ( k2 ) دومین کوه مرتفع دنیا ، در قسمت شمالی کشور پاکستان و هم مرز با کشور چین و در ... با نام مستعارش یعنی "کوهستان وحشی" مشهور است.
تصاویر برای قله k 2 ، کوهستان وحشیگزارش تصاویر

نتیجه تصویری برای قله k 2 ، کوهستان وحشی
نتیجه تصویری برای قله k 2 ، کوهستان وحشی
نتیجه تصویری برای قله k 2 ، کوهستان وحشی
نتیجه تصویری برای قله k 2 ، کوهستان وحشی
نتیجه تصویری برای قله k 2 ، کوهستان وحشی

تصاویر بیشتر برای قله k 2 ، کوهستان وحشی
قله کی 2 ، کوهستان وحشی - گروه کوهنوردی دنای زنجان
denazanjan.persianblog.ir/post/59/
۱ بهمن ۱۳۹۱ ه‍.ش. - قله کی 2 ( K2 ) دومین کوه مرتفع دنیا ، در قسمت شمالی کشور پاکستان و هم مرز با کشور چین و در ... با نام مستعارش یعنی "کوهستان وحشی" مشهور است.
Majid CHeraghi - کی2،کوهستان وحشی K2 قله "کِی2"دومین کوه...
https://www.facebook.com/sepanta.group/posts/370932869698092
کی2،کوهستان وحشی K2 قله "کِی2"دومین کوه مرتفع دنیا ، در قسمت شمالی کشور پاکستان و هم مرز با کشور چین و در منطقه "قراقروم" در هیمالیا با ارتفاع 8611 متر...
K2 سخت‌ترین قله جهان
matlabhaa.ir/detail/6f55105a3231385509b40e5d70e283bf/article/7/
قله کی 2 کوهستان وحشی، ارتفاع حدود 6000 متری کوهستانی از فنی ترین قله های 8000 متری که بیشتر مسیر . سایت جامع آموزش کوهنوردی معرفی ،قله کی 2 کوهستان ...
Sulduz Alp - k2
altaysulduz.blogfa.com/tag/K2
۲۸ تیر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - تصویری از قله K2 در یک هوای خوب از کونکوردیا ...... برای صعود چهاردهمین قله هشت هزارمتری خود یعنی K2 راهی کوهستان وحشی بوده بر اثر ریزش سنگ ...
آشنایی با قله های بالای 8000 متری . 2- چوگوری، گادوین آستین
www.ardabilmount.com/mohtava2.aspx?...آشنایی%20با%20قله%20های...
قله کی 2 ( K2 ) دومین کوه مرتفع دنیا ، در قسمت شمالی کشور پاکستان و هم مرز با کشور چین و در منطقه قراقروم در ... با نام مستعارش یعنی "کوهستان وحشی" مشهور است.
اشتیاق و خطر روی قله وحشی K2 - غزال کوهستان
heshmatmanesh.persianblog.ir/post/71/
۲۴ فروردین ۱۳۹۲ ه‍.ش. - بسیاری اوقات حس می کردم انگار نیرویی سحرآمیز مرا به جلو می کشد. از جایی نیرویی می گرفتم. قدرت این نیرو در هیچ کجای دیگر به اندازه K2 نبود.
کـــــــوهنـــــــوردی - K2 سخت‌ترین قله جهان
kouhnavard.ir/post-53.aspx
کـــــــوهنـــــــوردی - K2 سخت‌ترین قله جهان - زندگی و لذت آزادی در اوج بلندی ها. ... این کوهستان تا ارتفاع حدود 6000 متری کوهستانی صخره ای است و بعد از آن به اقیانوسی از برف ..... سرانجام «K2» خدای کوهستان، کوه وحشی و قاتل، مغلوب توانایی‌های انسان شد.
قله های 6000 متری
00060.ir/+قله+های+6000+متری
کـــــــوهنـــــــوردی - K2 سخت‌ترین قله جهان ... k2 سخت‌ترین قله ... حدود 6000 متری کوهستانی ... 7740 متری رسیدند و سختی‌های ... قله کی 2 ، کوهستان وحشی - kziran.com
صفحه 2 از حدود ۱٬۰۹۰٬۰۰۰ نتیجه (۰٫۲۶ ثانیه)
اگر امکان دارد آن را به فارسی ایمیل کنید

K2 سخت‌ترین قله جهان - خط الراس الوند
mountainking.blogfa.com/post-44.aspx

خط الراس الوند - K2 سخت‌ترین قله جهان - اولین وبلاگ تخصصی کوهنوردی و سنگنوردی و ... سرانجام «K2» خدای کوهستان، کوه وحشی و قاتل، مغلوب توانایی‌های انسان شد.
کوههای آذربایجان غربی - K2 مقصد بعدی عظیم قیچی ساز
urmiamc.blogfa.com/post-298.aspx
این کوه‌نورد تبریزی که ماه گذشته به عنوان اولین ایرانی موفق به صعود قله «آناپورنا» ... ن ۱: K2 که معروف به "کوهستان وحشی" نیز هست بعد از آناپورنا دومین کوهی ست که ...
گروه کوهنوردی شیدا شهرکرد دانلود آهنگ جدید | آگرولب
taraz-sh.agrolab.biz/
کوه K2 این هرم بزرگ بی شک سرسختترین قله ۸۰۰۰ متری است که هدف غایی بسیاری از .... منبع : گروه کوهنوردی شیدا شهرکردقله کی تو کوهستان وحشی(پادشاه سفید)
قله های 6000 متری
web.bloghaaa.xyz/+قله+های+6000+متری/
سایت جامع آموزش کوهنوردی - معرفی قله های معروف جهان اولوق موستاق - چشم اندازی بر کوهها کـــــــوهنـــــــوردی - K2 سخت‌ترین قله جهان قله کی 2 ، کوهستان وحشی ...
قله کی کوهستان وحشی - ای تی - دانلود آهنگ جدید
it.fm-music.ir/قله-کی-کوهستان-وحشی.html
۶ آذر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - قله کی 2 ( k2 ) دومین کوه مرتفع دنیا ، در قسمت شمالی کشور پاکستان و هم مرز با کشور چین و در ...
عظیم قیچی ساز گاشربروم - مطالب
mataleb.in/عظیم-قیچی-ساز-گاشربروم.html
قله کی 2 ، کوهستان وحشی. قله کی 2 ( k2 ) دومین کوه مرتفع دنیا ، در قسمت شمالی کشور پاکستان و هم مرز با ... صعود کارگران به قله شیرکوه یزد(ویژه هفته کارگر) ...
bijan tochal - 2- K2(کیتو)
bst3.blogfa.com/post-159.aspx
2- K2(کیتو) در قسمت شمالی کشور پاکستان و در منطقه قراقروم در هیمالیا واقع شده است. به خاطر نام مستعارش یعنی "کوهستان وحشی" مشهور است. ... هوا شناسی قله توچال
کی 2- k2 - نگین علم
neginealamkooh.persianblog.ir/tag/کی_2-__k2
RUSSIAN K2 WINTER EXPEDITION, 2011-2012 ... و هم اکنون بازگشت این تیم به کوهستان وحشی، تحت رهبری ویکتار کوزلوف ، اکنون ویکتار کوزلف آرزو دارد ...
قلل شاخص جهان به همراه مشخصات - فهرست مرجع کوهنوردان ...
koohnavardan.ir/post-67.aspx
بلندترین قله ی کوهستان شیشا پانگما 8013 متر ارتفاع دارد. ... با نام K3 نیز شناخته می شود) بخشی از همان رشته کوههای گاشربروم است و فقط 8 کیلومتر با قله ی مشهور K2 فاصله دارد. مردم محلی ... به خاطر نام مستعارش یعنی "کوهستان وحشی" مشهور است.
تراژدی در «کی 2»، دومین قله جهان - سایت خبری تحلیلی ...
https://www.tabnak.ir/fa/news/14771/تراژدی-در-کی-2-دومین-قله-جهان
۱۴ مرداد ۱۳۸۷ ه‍.ش. - قله «کی 2» که صعود به آن سخت‌تر از قله اورست است 8 هزار و 610 متر ... این قله یکی از خطرناکترین قلل جهان است که به کوهستان وحشی نیز معروف است.
صفحه 3 از حدود ۱٬۰۹۰٬۰۰۰ نتیجه (۰٫۲۶ ثانیه)
اگر امکان دارد آن را به فارسی ایمیل کنید

K2 سخت‌ترین قله جهان - کوهستان-گروه کوهنوردی کهبد کاشان
mountainkashan.persianblog.ir/post/9
۲۵ خرداد ۱۳۸۶ ه‍.ش. - فتح K2 سخت‌ترین قله جهان، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات هر کوهنوردی است؛ ... این کوهستان تا ارتفاع حدود 6000 متری کوهستانی صخره ای است و بعد از آن .... سرانجام «K2» خدای کوهستان، کوه وحشی و قاتل، مغلوب توانایی‌های انسان شد.
کوهنوردی - اوج
ojj.parsiblog.com/category/کوهنوردی/?P=2

این قله را "نهمین" قله بلند دنیا و دومین کوه مرتفع پاکستان ( پس از K2) می دانند . ... تلاش تیم‌های امدادی در «کوهستان وحشی» سرانجام منجر به نجات 3 کوهنورد شد. کوهنورد ...
کی2 کوهستان وحشی
iran20.com/friend/article/showarticle/671/کی2-کوهستان-وحشی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ ه‍.ش. - واحد مرکزی خبر- مقامات پاکستان اعلام کردند امدادگران امروز دوشنبه پس از سقوط بهمن در قله کی دو ( K2 ) دومین قله بلند جهان ، یک کوهنورد را نجات دادند و ...
k2 دومین قله بلند دنیا - ای او
iod.arifun.in/p1546272_k2-دومین-قله-بلند-دنیا
قله کی 2 کوهستان وحشی. قله کی 2 k2 دومین کوه مرتفع دنیا در قسمت شمالی کشور پاکستان و هم مرز با کشور چین و در. گروه کوهنوردی شیدا شهرکرد. قله کی 2 k2 دومین ...
هیمالیا نوردی شهرستان ارومیه
www.ubu.blogfa.com/9103.aspx
این کوه‌نورد تبریزی که ماه گذشته به عنوان اولین آذربایجانی موفق به صعود قله «آناپورنا» ... K2 که معروف به "کوهستان وحشی" نیز هست بعد از آناپورنا دومین کوهی ست که ...
طبیعت و کوهنوردی (گروه کوهنوردی سروش) - پنج قله خطرناک جهان
manotohamnavard.blogfa.com/post/90
این قله که در رقابت تنگاتنگی با k2 از لحاظمشکلات فنی صعود است، بخوردار از راه‌های ... این کوه که " کوهستان وحشی" لقب گرفته یکی از خطرناکترین قله‌های جهان نیزنام ...
بلندترین قله های جهان - گروه کوهنوردی یاران تبریز
www.yaranabad.blogfa.com/tag/بلندترین-قله-های-جهان
۲- K2(کیتو) در قسمت شمالی کشور پاکستان و در منطقه قراقروم در هیمالیا واقع شده است. به خاطر نام مستعارش یعنی "کوهستان وحشی" مشهور است. شهرت آن به این خاطر است ...
گروه کوهنوردی باران اهواز - کی تو k2
baran-kooh.blogfa.com/post/155
نام مستعار کی تو "کوهستان وحشی" است. می توان گفت از هر 4 نفری که قصد صعود به این قله را داشته اند، 1 نفر جان باخته است. این کوه دومین کوه مرگبار جهان است.
کوهستان - کی دو
lawansaqez.blogfa.com/page/k2.aspx
K2کوهیست برای تحصیل نامی جاودان در سال 1954 آشیل کامپونی و لینو لاسونی از کشور ایتالیا یکمین گروه ... بیس کمپ در گوشه جنوبی قله و در ارتفاع 5000 متردر انتهای یخچال گودوین آستین . ... مهیب awesome وحشی savage و بالاخره قاتل killer .
صعود کوهنورد معلول اردبیلی به کوه سبلان دومین قله مرتفع ...
nuza.nexrob.in/pnex658575_صعود-کوهنورد-معلول-اردبیلی-به-کوه-سبلا...
خرابی مسیر و کاهش استقبال برای صعود به علم کوه رییس هییت کوه نوردی کلاردشت گفت. قله کی 2 کوهستان وحشی. قله کی 2 k2 دومین کوه مرتفع دنیا در قسمت شمالی ...