سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/11/17
10:16 صبح

بررسی و نقد یهودیت با استفاده از تورات ! (1) نگاهی به کتب و م

بدست نازی | admin در دسته

خواندن این مطالب ممکن است چند دقیقه از وقت شما را بگیرد ولی در صورتی که همراه با تفکر باشد ممکن است بر  هم? زندگیتان تاثیر گذارد.

 

 

عوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم‌الله الرحمن الرحیم

همان طور که عرض کردیم مجموعه ای موسوم به عهد عتیق در دست یهودیان است عهد عتیق شامل 39 کتاب است که ادعا می شود از کتابهای کاملاً مقدس و مورد استناد یهودیان است. این کتاب شامل "یک تورات است (که خود تورات شامل 5 کتاب است.) 12 مکتوب از مکتوبات مورخان و همین طور 17 کتاب از کتابهای پیغمبران سابق" است.

سوال:آیا یهودیان بخش مورخان را هم مقدس می‌دانند؟

استاد: بله.آنها را هم مقدس می‌دانند و به آنها استناد می‌کنند.

سوال: آیا کل مجموعه همین است یا انجیل هم داخل آنها است؟

جواب: " تورات، مکتوبات مورخان و کتابهای پیغمبران" را به نام « عهد عتیق» می‌شناسند. عهد عتیق یعنی پیمانی که خدا در گذشته‌های دور از انسان گرفته است. آنرا « عهد » می‌گویند چون معتقدند که این پیمانی است که خدا از انسان گرفته است و آنرا « عتیق » می‌گویند زیرا زمان این پیمان مربوطه به گذشته‌های دور است(عتیق یعنی گذشت? کهنه و دور).  

بنابراین عهد عتیق شامل کتاب‌های متعددی است که یهودیها به آن اعتقاد دارند. اما لیست کتابهایی که یهودیها به آنها به عنوان کتاب مقدس اعتقاد دارند اینها هستند:

1.      تورات که خود تورات شامل پنج کتاب (سِفر) در درون خودش است:

1) سفر آفرینش یا تکوین    2) سفر خروج                3) سفر لاویان                   4) سفر اعداد                           5) سفر تورات مثنی یا تثنیه.

سوال: سفر یعنی چه؟  

 جواب: کتابهای ضخیم و حجیم را سفر می‌گویند.

اما مکتوبات مورخان که 12 کتاب است:

 (که تا شمار? 8 به تاریخ تثنیه معروف است و از 8 تا 13 به تاریخ روز شمار ایّام و از 13 تا آخر به کتب حکمت معروفند. [1])

1) کتاب یوشع ابن نون                        2) کتاب قضات بنی اسرائیل (داوران)  

3) کتاب روت (روث)                        4) کتاب اول سموئیل (شموئیل)  

5) کتاب دوم سموئیل(شموئیل)              6) کتاب اول پادشاهان (ملوک) 

 7) کتاب دوم پادشاهان (ملوک)            8) کتاب اول تواریخ ایام 

 9) کتاب دوم تواریخ ایام                  10) کتاب عزرا   

11) کتاب نحمیا                              12) کتاب استر(استیر)   13) کتاب ایوب   

 14) کتاب مزامیر(معروف به زبور داود) 15) کتاب امثال سلیمان  

 16) کتاب واعذ سلیمان (جامعه)          17)کتاب سرود سلیمان (غزلهای سلیمان)

اما یهودیان 17 کتاب دیگر هم قبول دارند که این 17 کتاب به « مکتوبات پیامبران» معروف شده اند که به قرار زیر است:

1. کتاب اشعیا     2. کتاب ارمیا     3. کتاب مراثی ارمیا     4. کتاب حزقیال نبی      5.کتاب دانیال(این5کتاب به کتب انبیاء بزرگ معروفند چون کتب حجیمی هستند) 6. کتاب هوشع 7. کتاب یوئیل   8. کتاب عاموس   9. کتاب عوبدیا              10. کتاب یونس   11. کتاب میکاه    12. کتاب ناحوم   13. کتاب حبقوق       14. کتاب صفنیا    15. کتاب حجی        16. کتاب زکریا      17. کتاب ملاکی

سوال یک دانشجو: آیا ما به عنوان مسلمان اینها را پیامبر می‌دانیم و کتابهای آنها را قبول داریم؟

جواب: اگر اینها پیغمبر بوده باشند ما به عنوان مسلمان کتابهای آنها را می پذیرفتیم؛ امّا دو مشکل در اینجا وجود دارد. اول: از کجا معلوم است که این افراد پیغمبر بوده‌اند؟ و دوّم از کجا معلوم به فرض پیغمبر بودن کتاب داشته اند؟ جواب مبهم است و تاریخی وجود ندارد که به ما بگوید که «عوبدیا»پیغمبر بود یا غیر پیغمبر بود. کتابی هست که یهودی ها آنرا مقدس دانسته‌اند و الآن می گویند وی پیغمبر است. هیچ مستندی هم وجود ندارد که ثابت کند که پیغمبر بوده است.

ضمن اینکه اگر پیغمبر بوده ما باید در درجه دوم بحث کنیم که از کجا معلوم که این کتاب به او می‌رسد؟ به عنوان مثال شاید شما بدانید که در عالم اسلام دو قبر وجود دارد به اسم قبر علی ابن ابی‌طالب: یکی علی‌ابن‌ابیطالب(ع) شهر نجف اشرف است و یکی علی‌ابن‌ابی طالب شهر مزار شریف افغانستان است. مزار شریف را به این دلیل می‌گویند مزار شریف که قبر علی‌ابن‌ابی‌طالب آنجا است ولی چه تاریخی و کدامین کتاب یا شاهد می تواند ثابت کند قبر حضرت علی (ع) آنجا باشد؟

 شاید یک فردی بوده که اسمش علی و اسم پدرش ابوطالب بوده است و معروف بوده به علی‌بن‌ابیطالب شده؟ البته در این مورد خاص معلوم شده فرد مدفون در "مزار شریف" شیعه دوازده امامی بوده است و شیعه علی‌ابن ابیطالب(ع) بوده است.ولی خود امیرالمومنین نیست.امّا اگر دلایل جانبی بر اثبات این مطلب بدست نمی آمد، مطلب مبهم می ماند.

ما می گوییم: از کجا معلوم که کتاب سرود سلیمان، اولاً مربوط به سلیمان مشهور باشد و ثانیاً اگر منظور سلیمان است از کجا معلوم سلیمان مولف کتاب، همان سلیمان نبی باشد؟

در مورد بعضی از این کتابهای قرینه قطعی وجود دارد که نشان دهد کتاب سراسر جعلی است مثلاً کتاب سرود سلیمان (غزل غزلهای سلیمان)، از اول تا آخرش آکنده است از توصیف بدن دختران اورشلیم !

قبل از شروع بررسی کتب عهد عتیق باید از مخاطبان به خاطر بعضی از تعابیر و بی‌عفتی‌های کلام عذرخواهی کنم. چه کنیم کتاب مقدس آنهاست. البته شرم‌آور است کتابی که از اول تا آخر آن، حتّی چند سطر آن را نمی‌شود خواند و خجالت نکشید ! به هر حال به یک پیغمبر نسبت می دهند. چطوری می‌شود آنرا مقدس دانست؟ نمی دانم. به هر حال این طور بررسی‌ها در همان قدم اول کتب اهل عتیق را طرد می‌کنند. ولی ما برای اینکه قطعی‌تر تحقیق کنیم و مطالعه‌مان دقیق‌تر باشد این کتب را بررسی می‌کنیم.کتابی که الان به عنوان عهد عتیق آورده‌ایم چاپ سال 1856 میلادی است و روی آن هم نوشته شده:

" الکتاب المقدس و هو کتب العهد العتیق که آنرا ویلیام گلن قسیس آگوستینی اکوتر و معلم علم الهی از اصل زبان عبرانی به زبان فارسی ترجمه نمود[2]. به استعانت زبده العرفا فاضل خان همدانی و علمای معلی القاب ایرانی ........ به.......... به فرمان ........... در دارالسطنه                       پایتخت لندن به دارالمطبع? ویلیم واتلس مطبوع گردید. (یعنی در چاپخانه ولیام واتس چاپ شد). سنه 1856 المسیحیت مطابق سنه 1272 الهجری قمری). "

خوب حالا ما چرا این کتاب را آورده یم که جلد آن هم از پوست است و وقتی مسیحیت حیوان را سربریده باشند، حتی اگر حیوان حلال گوشت باشد، اگر دست خیس به آن بزنیم دستمان نجس می‌شود و کلی دردسر دارد؟ چرا؟ چون کسی نتواند بگوید این کتاب بعد از انقلاب چاپ شده و تورات بعد از انقلاب است. همان‌طور که خیلی از مسیحیان، به راحتی بهانه می‌آورند که این کتاب چاپ خودتان است والا کتاب دیگری هم داشتیم از انتشارات اساطیر دقیقاً با همین چاپ (منتهی ابتدای آن فرق می‌کند). و ترجم? هنری ماتین است که هنری ماتین مبلغ رسمی مسیحیت در ایران بوده و مدتهای طولانی مسیحیت را در ایران تبلیغ کرده است اما چون آن کتاب چاپ بعد از انقلاب بود، آنرا نیاوردیم. به هر حال این چاپ که ما آورده‌ایم نه مال ایران است و نه چاپ بعد از انقلاب بلکه چاپ لندن است و آن هم در 150 سال پیش.

خوب حالا یکی این کتاب را بگیرد و آدرس‌هایی که من می‌گویم را بخواند.

حال بررسی خود را شروع می‌کنیم:

بررسی اول ما مربوط به خدا در یهودیت است.

خدایی که در یهودیت است، خدایی که مطلق باشد نیست؛ خدایی که کامل باشد نیست؛ خدایی که واجب الوجود باشد و ملتزم به لوازم واجب الوجودی‌اش باشد هم نیست. بلکه خدایی است که:

 دستور به قتل عام می دهد. (خدایی است که می تواند به صورت یک بشر در آید در حالی که در خداشناسی عقلی چنین چیزهایی محال است، چون خداوند کامل است و با قتل عام وحشیان? ذکر شده در تورات سنخیت ندارد. خدا اگر نامحدود است نمی شود در کالبد محدود بگنجد؛ نامحدود در محدود نمی گنجد.) خدایی که دو پا دارد از ویژگی های خدای یهودی هاست، خدایی که گیسوان دارد. خدایی که فرشته می شود و فرشته ای که خدا می شود. خدایی که راه می رود. (تک تک اینها متناقض هستند؛ یعنی در آنها تناقض منطقی وجود دارد. مثلاً خدایی که راه می رود باید در جایی حضور نداشته باشد و بعد وارد شود. اینکه حضور نداشته باشد و بعد وارد شود به معنای محدودیت اوست. نامحدود جا برای غیر خود نمی گذارد. اگر نامحدودی وجود داشته باشد در همه جای دنیا حضور دارد.) خدای یهودیت خدایی است که به مکان فرود می آید، خدایی است که به میان ابرها فرود می آید، خدایی است که نادانی دارد ، خدایی است که مسکن دارد، خدایی است که پیمان خود را می شکند، خدایی است که از کرده اش پشیمان می شود ، خدایی است که تأسف می خورد، خدایی است که با یک انسان شب را تا صبح کُشتی می گیرد، خدایی است که در عین حالی که یکی است دو تاست و در عین حالی که دوتاست سه تاست، خدایی است که دروغ می گوید و دروغ او را یک حیوان افشا می کند، خدایی است که به بشر خیانت می کند، خدایی است که از آسمان می آید تا تفرقه بین کلام مردم بیاندازد ، خدایی است که چیزی می گوید و بعد آن را عوض می کند، خدایی است که حتی حیوان از او نسبت به انسان دلسوزتر است.

 

در شمار? آینده می ببینیم این خدا از کجاهای تورات و عهد عتیق برگرفته می شود.

                                                                    ان شاء الله

 

 

    

 

 

                   



[1] - ر.ک : کلام مسیحی نوشته توماس میشل و ترجم? حسین توفیقی

 

[2] - البته می‌دانید که در قدیم در ایران فارسی و عربی به هم مخلوط بود.