سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/3/14
10:13 صبح

نیمه خرداد شماره 24

بدست نازی | admin در دسته

 

نیمه خرداد شماره 24           جمعه 14 خردادماه 1389

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رحلت معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) بر مسلمین جهان تسلیت باد.

 

 

امام امت ، حضرت آیت الله خامنه ای :

عرض من به مسئولان، به آحاد ملت و به قلم به دستها این است که این اتحاد را حفظ کنید.

 

 

شادی روح شهیدان صلوات

سردار شهید محمود صدیقی زاده(شهیون زاده) : (از شهدای حسینیه شهید محمدی)

خدایا یاریمان کن تا این مسلمین که هریک در سوراخی خزیده اند و این چنین قرآن را بیکس گذاشته اند را بیدار کنیم.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

 

آیا کسانی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

باعث اختلاف در دزفول شده اند

از امام خمینی (ره) و شهدا خجالت نمی کشند ؟

آیا گفتنِ : فلانی فقط باید خطبه بخواند ، فلانی درویش است ، فلانی می خواهد شهر را بهم بریزد ، فلانی دست نشانده می باشد ، باعث حل مشکلات مردم و زیبنده دارالمومنین است؟ و اگر اینچنین است پس ...

اگر مدیران و کسانی که خود را متولی دزفول می دانند ، اختلاف دارند باید به تعطیلی شهر بینجامد ؟

علت اختلافات اساسی در دزفول از کجاست ؟

علت وجود بدگمانی ، غیبت های متفاوت و رواج شایعات بی اساس که موجب تفرقه در حل مشکلات دزفول است چیست ؟

آخر این عقده گشایی های سیاسی چه خواهد شد و این مسائل به نفع چه کسی در دزفول است ؟

مطالعه تاریخ نشان می‏دهد که انسان به جهت زندگی اجتماعی ناگزیر است که نیازهای خود را از طریق یک نظام اجتماعی ، همکاری و تعاون در آن نظام بدست آورد. از سوی دیگر تعارض و تنوع خواسته‏های بشری و روح قوانین اجتماعی را تشدید می‏کند.

امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «بامن آن سان که باستمگران سخن می‏گویند سخن نگویید،القاب پر طمطراق برایم به کارنبرید، آن ملاحظه کاریهاو موافقتهای مصلحتی که در برابر مستبدان اظهار می‏دارند در برابر من اظهار مدارید، با من به سبک سازشکاری معاشرت نکنید، گمان مبرید که اگر به حق سخنی به من گفته شود بر من سنگین آید، عمل به حق و عدالت بر او سنگین‏تر است بنابراین از سخن حق یا نظر عادلانه خودداری نکنید.»

جامعه مجموعه ای از افراد است که در محیطی مشترک زندگی می کنند و نهادها، فعالیتها و منافع مشترکی دارند، اما اگر به هیچ ترتیبی با یکدیگر ارتباط برقرار نکنند، حتی نمی توانند از منافع مشترک خود آگاه شوند، چه رسد به اینکه بخواهند اقدام مشترک هدفمندی انجام دهند. اغلب گفته می شود که اساس سیاست، اشکال مختلف ارتباط به ویژه گفتگو است که نماد تعامل اجتماعی میان افراد است.

آیت ا... قرائتی استاد اخلاق و قرآن در این مورد میگوید : متاسفانه در تحلیل های سیاسی ، بدگمانی ، جسارت ، تهمت و عجله وارد شده است که این امر از دین ما می کاهد .

ارسطو خویشاوندی طبیعی سیاست و ارتباط را به رسمیت می شناسد و محل پیوند این دو حوزه را "علم بیان " می داند. با بهره گیری از تعاریف و دیدگاه هایی که بزررگان دین و پژوهشگران درخصوص ارتباط سیاسی ارایه داده اند می توانیم بگوییم ارتباط سیاسی یعنی ارتباط هدفمند یا هدفدار درباره سیاست.

اصولا نیمه ی خرداد در حوزه اطلاع رسانی اعتقاد دارد : رسانه های اطلاعاتی و خبری واسطه اصلی میان سیاستگذاران و توده مردم اند. رسانه ها توده ها را بسیج می کنند تا اندیشه های جدید و تکنیک های مدرن را بپذیرند.

در این ارتباط دو وظیفه متفاوت برای  رسانه های گروهی عبارتند از:

1-  متحد کردن همه مردم کشور

2- تشویق و واداشتن آنان به مشارکت در طرح های توسعه ملی

رسانه های گروهی به پیدایش رهبران جدیدی کمک می کنند که شگفتی میآفرینند و از نظر ایدئولوژیک متصدی توسعه ملی می شوند.

یکی از وظایف رسانه ها این است که واقعیت های سیاسی و اجتماعی را به درستی به تصویر بکشانند. ایفای نقش وجدان جمعی مستلزم این است که رسانه ها بتوانند تمام نظام اجرایی را نقد کنند، زیرا انتقاد سازنده با رفع خطا و اجرای درست امری سازنده است.

 

تنش زدایی نباید در دزفول یک طرفه صورت بگیرد

گروه سیاسی نشریه نیمه ی خرداد معتقد است که برای بازگشت به فضای آرامش و مصالحه بهتر است هیئتی از نخبگان و متخصصان سیاسی و فرهنگی از تمام طیف های فکری و سیاسی ( البته با داشتن شعور سیاسی فرهنگی ) برای رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات تشکیل شود، و زمینه های بازسازی اعتماد عمومی جامعه فراهم شود. همچنین باید گفت : تا زمانی که برخی به این نتیجه نرسند که میانجی گری و نشست های گفتمانی و نیز بیان دیدگاهها و پیدا کردن نقاط اشتراک بهترین راه برای حل مسائل اخیر است، نمی توان به سمت بهبود شرایط پیش رفت، اما به نظر می رسد برخی راه حل دیگری برای حل و فصل مشکلات انتخاب کرده اند. نمی توان این واقعیت بزرگ را نادیده گرفت که بخش عظیمی از مردم شهرمان به ویژه دلسوزان به نظام و ولایت از وقایع این چند ساله و به ویژه این چند هفته متاسفند و برخوردها و پخش هرگونه شبنامه را نمی پذیرند و در واقع توجیه نشده اند به هر حال ما نیازمند آن هستیم که مسئولان و منتقدان دیار دارالمومنین در جریان عمق مشکلات دینی، اقتصادی و اشتغال مردم باشند و برای شنیدن صدای مردم تلاش و برای حل و فصل راهکاری پیدا کنند. تشنج زدایی و رفع التهاب از طریق ساکت نشستن و تبعیت مطلق از سیاست های عده ی قلیلی ممکن نیست، این تنها پاک کردن صورت مسئله است نه حل آن.

در شرایط کنونی و با پدید آمدن جوانان مومن که نویدی برای بازنشستگی سیاسی برخی ها را فراهم آورده و با رویکردی کارشناسی شده ، با گرفتن تمامی پیشنهادات شورایی مدبر و شجاع تشکیل و با کالبدشکافی وبه دور از علایق شخصی و فقط در راه اعتقادات و تقوای اللهی تصمیماتی گرفته شود که البته این تصمیمات باید پایه اعتقادی و علمی داشته باشند تا برای یکبار برای همیشه و یا حداقل برای چند سال آرامشی اللهی که مسبب آن اتحاد بین تمامی آحاد این شهرستان بزرگ می باشد را ایجاد نمایید .

بیاییم امروز تحت هر شرایطی ( البته دینی و عقلانی ) اتحاد را به هر عنوان و با هر نگاه و انگیزه ای زمینه های بی توجهی، تخریب و کم ارزشی را فراهم نسازیم، این کار، ظلمی است مضاعف برای تاریخ آینده این شهر دارالمومنین است که ما با دستان خویش به جای نماد سازی، به نماد سوزی بپردازیم، به قول سعدی شیرین سخن "برشاخ ننشینیم و بن نبُریم که در این کار اول کسانی که آسیب به آن ها خواهد رسید همان بر شاخ نشینان خواهند بود".

بیاییم در این میدان نقدو نقادی و فضای پر هیاهوی مباحث سیاسی با رعایت انصاف و عدالت چه در گفتار و چه در عمل با تمام توان و قدرت به تقویت و معرفی شهر مان در سطح ایران و حتی جوامع بین المللی بپردازیم تا در فردای تاریخ مورد سرزنش نسل های آینده قرار نگیریم که چرا در این برهه از تاریخ جامعه و شهرمان تشنه یکدستی و اتحاد شده است و ما دنبال بازیهای سیاسی بوده ایم.

 

آیت ا... خامنه ای:

مبادا کسانی به عنوان اختلاف سلیقه، اختلاف برداشت ، نادانسته و ناآگاهانه بیایند پایه اصلی نظام اسلامی را زیر سؤال ببرند.دین است که به ما می‏گوید آراء مردم را مورد اعتماد قرار دهیم و برای مردم کرامت و احترام و حق رای و حق تصمیم‏گیری قائل شویم. مبادا در زیر پوشش اختلاف سلیقه و اختلاف نظر نسبت‏به یک شخص و یک جمع و یک گروه، اساسی‏ترین پایه‏های دین زیر سؤال برود; آگاهی مسؤولان لازم است.

البته توصیه ما این است که اختلاف سلیقه‏ها و اختلاف دیدگاهها را در مسائل گوناگون تحمل و قبول کنند، منتها توجه بشود که اختلاف سلیقه در چارچوب نظام دینی قابل قبول است. در حقوق شهروندی، همه از حقوق اسلامی برخوردارند، حتی کسانی هم که به غیر اسلام معتقدند، از حقوق شهروندی برخوردارند، اما جزو عناصری نیستند که نظام بتواند به آنها اعتماد کند و در هر کار بزرگ یا کوچکی به آنها تکیه کند. همه قوا باید به این نکته توجه کنند .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

سئوال از مسئولین دزفول:

علت اختلافات  در دزفول  از کجاست  و راه کار  چیست؟

*  حجت اسلام و المسلمین قاضی دزفولی ( امام جمعه ) : باید واقع بینانه برخورد کنیم تا مطالب را بزرگتر از آنچه که هست نشان ندهیم .در برخی موارد اختلاف خوب است اما اینکه همه اش بگوییم اختلاف خوب نیست. اختلاف را نباید بزرگنمایی کنیم و آنچه که هست باید برطرف کنیم.منشا اختلافات باید شناسایی شود بعد برای حل آن اختلاف، باید شفاف سازی کنیم .

*  مهندس اخوان صباغ (معاون استاندار) : من اعتقاد دارم خیلی اختلاف نظر نداریم بیشتر برداشت شخصی می باشد . راه حل نزدیک کردن دیدگاهها است و باید همتی در درون اشخاص و طرفها باشد .

*  مهندس نبوتی ( رییس شورای شهر ): اختلاف دیدگاه همه جا هست مخصوص دزفول تنها نیست و علت های آن می توان در تنوع نگرش ، مشی متفاوت اشخاص دانست.این تنوع همیشه منفور نیست مهم این است که اندیشه درست ، مفید و سازنده ی دیگران را مورد استفاده قرار دهیم و در امور اجرایی و توسعه شهر اختلافات سیاسی کنار گذاشته شود که البته این حرف ، حرف قشنگی است و تازگی هم ندارد مهم عمل به آن است که ... .

*  حاج عظیم سرافراز ( عضو شورای شهر ): هر چیزی که رنگ و بوی خدایی نداشته باشد خود باعث اختلاف است همچنین تحمل پذیرش اظهارنظر همدیگر را نداریم .اگر وجه مشترکات را نگاه کنیم باعث رفع اختلافات است ، گروهی موفق هست که خواست مردم را ملاک قرار دهند و اولویتهای شهر را درک و بر اساس آن حرکت کنند.

*  حاج حسین گلستانباغ ( عضو شورای شهر ): یک علت باعث اختلافات اخیر نیست.بنده اعتقاد دارم اختلاف بین اشخاص نیست بلکه بین دو تفکر است.ریشه ها باید شناسایی، آنگاه به راه حل پرداخت.یکی از علل اصلی اختلافات بدعت و عدم برخورد کارشناسی از سوی طرفین به این معضل دانست . دخالت برخی از مسئولین در اموری که به آنها مربوط نمی باشدوبایدبه انجام وظیفه قانونی خود بپردازند، مثلا نماینده مجلس در فکر قانون گذاری ،فرماندار به دنبال نظارت و امام جمعه در راستای حفظ دین و جلوگیری از انحرافات گام بردارند.نکته دیگر وجود جریانات اخیر  طرفداران متعصب است که نقش کاسه ی داغتر از آش را بازی می کنند. بنده آمادگی خودرا اعلام ، تا در یک جلسه مبارک با حضور مسئولین مورد نظر و اعضای شورا همه با هم در کنار هم مشکلات مردم و منطقه را پیگیر نماییم.

*  مهندس ریاضی ( عضو شورای شهر ) : محور نبودن تقوا و نگرویدن مسئولین حول محوری واحد همچنین دخالت سلیقه ها ، جهت گیری های گروهی ، جناحی و عدم گرایش به نقد منصفانه در برخی مسئولین خود باعث بروز اختلافات گردیده که توجه به موارد ذکر شده خود بیان راه حل آن می باشد .

*  سید عنایت اله کاظمینی ( رئیس رادیو ) : علت اختلاف را در هوای نفس می بینم .  چرا ما باید وحدتمان را برای دشمنی کوچک و بی ارزش از دست دهیم، الان که رهبری همت و تلاش مضاعف را عنوان کرده با وحدت رویه و داوری بزرگان به نتیجه ای بهتر برای شهرمان برسیم و همین طور که ائمه با انحرافات مبارزه کرده اند ما هم باید اصولی مبارزه کنیم و به تخریب بزرگان و مسئولین این شهر پرداختن در شان دیار شهیدان و دارالمومنین نمی باشد .

*  استاد سیدعلی صافی (مدیر مسئول رسانه جنوب): ایشان با انتقاد از عملکرد نماینده ی دزفول که میتوانست گره گشای بسیاری از مشکلات باشد گفت: برخی تلاش دارند اختلاف میان نماینده و امام جمعه را اختلاف شخصی قالب کنند، در صورتیکه این اختلاف اختلاف میان دو تفکر است که نمودهای آن را در شش سال اخیر مشاهده کرده ایم. از یک طرف تفکری تلاش میکند با استبداد، عدم تمکین به مطالبات عمومی، انحراف از مسیر انقلاب و امام (ره) همه ی مقدرات شهر را به دست باند خود بدهد و برای همه ی علما و روحانیت و امام جمعه نیز تعیین تکلیف کند و خط نشان بکشد و در طرف دیگر تفکری که تلاش میکند حقوق مردم استیفا شود و دست اهل نفاق از مقدرات شهر قطع شود و دولت در امور اجرایی شهر حاکمیت یابد.   راه حل:    -1 بازگشت نماینده به وظایف ذاتی خود یعنی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین و عدم دخالت در وظایف مسئولان و عزل و نصب ها و رها کردن فتنه گران و سکولارها   -2 خانه تکانی دزفول از مسئولان ناتوان و گوش به فرمان نماینده و دراویش  -3 عمل به مصوبات شورای تامین یعنی کوتاه کردن دست بدعت گزاران و فرقه سازان از حوزه های حاکمیتی دولت بوی‍ژه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، آموزش عالی و دانشگاه آزاد که وظیفه ی ذاتی فرماندار شهرستان است و این مطالبات با مقاومت نماینده و اهمال مسئولان شهری بر زمین مانده است.

*  مهندس چرخابی ( مدیر مسئول دژپل) : شاید بتوان عمده دلایل تقابل سیاسی در سطح دزفول را ناشی از بلوغ فکری و سیاسی جوانان دانست که به سطحی از بینش رسیده که فضای متنوعی از ایده های مختلف را به ظهور رسانده اند .اما بایدگفت هم اندیشی همه گروهای سیاسی در جهت تعامل و بروز تقابل و تضارب آرا همدیگر در بستری مناسب بر اساس فرمایشات معمار کبیر انقلاب و منویات مقام معظم رهبری فراهم شود.

*  با توجه به تلاشهای بسیار جهت گرفتن نظرات سید احمد آوایی(نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی) ، دفتر ایشان هیچگونه همکاری در این خصوص ننمودند.

 

 

بهره گیری      از       رهنمودهای    رهبر       انقلاب

در  مورد     تفرقه    و    اختلاف بین مردم  و مسئولین :

                      

امام امت حضرت آیت ا.. خامنه ای: 

من بر روی وحدت ملی تاکید بیشتری دارم، به خاطر اینکه امنیت هم ناشی از وحدت است. اگر وحدت نباشد امنیت ملی هم به خطر می افتد و ایجاد نا امنی میشود. منظور ما از وحدت چیست؟ یعنی همه ی مردم یکسان فکر کنند؟ نه ، یعنی همه ی مردم یک نوع سلیقه سیاسی داشته باشند؟ نه ، یعنی همه ی مردم یک چیز را یک شخص را ، یک شخصیت را، یک جناح را، یک گروه را بخواهند؟ نه معنای وحدت اینها نیست، وحدت مردم یعنی نبودن تفرقه و نفاق و درگیری و کشمکش. حتی دو جماعتی که از لحاظ اعتقاد دینی مثل هم نیستند، میتوانند اتحاد داشته باشند، میتوانند کنار هم باشند ، میتوانند دعوا نکنند. یکی از عواملی که این وحدت را خدشه دار میکند مفاهیم مشتبهی است که دائما در فضای ذهنی مردم پرتاب میشود، هر کس هم به گونه ای معنا میکند، یک عده از این طرف ، یک عده از آن طرف، جنجال و اختلاف غیرلازم درست میشود. البته دشمن در همه ی این مسائل سود میبرد و به احتمال زیاد در این مسائل ، یا در همه اش یا در بعضی اش ، دست هم دارد، این را ما نمیتوانیم ندیده بگیریم.

 

امام خمینی(ره):

داد و بیداد که در محفل ما رندی نیست

 که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم

سالها میگذرد حادثه ها می آید

  انتظار فرج از نیمه ی خرداد کشم

 

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نیمه ی خرداد در کلام امام خمینی(ره):

*  15 خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدائیت اسلام و راهنمایی روحانیت

*  همین طبقه از افراد اسلامی بودند که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز اسلام نداشتند 15 خرداد را به وجود آوردند.

*  آن‌هایی که به اسلام عقیده دارند، آن‌هایی که دلشان برای قرآن می‌تپد، امروز باید فعالیت کنند. 15 خرداد برای همین بود.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

جناب آقای هوشنگ زلقی، رئیس شورای شهرستان، انتخاب جنابعالی و همکارانتان را به عنوان شورای نمونه ی کشور، تبریک عرض مینماییم.     ((هیئت تحریریه ی نشریه نیمه ی خرداد))