سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/3/31
1:23 عصر

دفن جنازه های کشته شدگان جنگ در معابر عمومی

بدست نازی | admin در دسته

 

پیکرهای چند تن از کشته شدگان در جنگ ایران و عراق روز دوشنبه گذشته در مکانهایی عمومی در دو منطقه یک و بیست و دو تهران، به خاک سپرده شدند.


اعتراض برخی اهالی تهران نسبت به این مسئله و توصیه شهرداری به تغییر مکان محل تدفین، تغییری در تصمیم بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در مکان خاک سپاری آنها ایجاد نکرد.

جمعی از اهالی ولنجک، که یکی از محل های به خاک سپاری جنازه هاست، خواستار تغییر رویه دولت در ترویج "ارزش های دفاع مقدس" شده اند. اما این اعتراضات بی اثر بوده است.

البته این نوع اعتراضات سبقه طولانی دارد و پیش از این، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اعتراض گسترده ای را نسبت به تدفین پیکر سه نفر در این دانشگاه در سال 1384 داشتند که هرچند در نهایت به جایی نرسید و جنازه ها در این دانشگاه به خاک سپرده شدند، اما حرکت آنها باعث شد که این نوع استفاده ها از کشته شدگان در جنگ در دانشگاه ها منسوخ شود.

معاون شهرداری منطقه یک تهران با اشاره به اینکه اعتراض اهالی ولنجک نسبت به این موضوع به بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس که متولی اصلی این اقدام بوده، منعکس شده است، گفت بنیاد در نهایت با تغییر محل تدفین مخالفت کرد.

پرویز محسنی که این گونه به خاک سپاری ها را توهین به مردم، کشته شدگان و مهندسی شهرسازی می نامد، به بی بی سی گفته است که این گونه کارها تنها اثر معکوس دارد و اتفاقا خواسته های گروههای تندرو داخل حکومت ایران را تامین نمی کند.

او می گوید "ارزشها را با این کارها بی ارزش می کنند. جای متوفیان در قبرستان است نه وسط گذرگاهها و میدانهای شهر. مگر از شهدای جنگ بدر و احد بزرگتر داریم؟ آنها را که نیاوردند وسط شهر مدینه دفن کنند. همانجا در بیابان شهید شدند، دفن شدند و احترامشان را همه دارند."

در همین حال کار بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس از لحاظ شریعت اسلام هم کار غلطی است. علی محمدی، کارشناس حقوق اسلامی به بی بی سی گفته است که در دین اسلام توصیه شده کشته شدگان قبل از این که آفتاب بر جنازه آنها غروب کند کفن و دفن شوند.

وی در ادامه گفت نبش قبر کردن و جا بجایی جنازه ها توسط دولت، آن هم برای تبلیغات سیاسی کاری بسیار ناپسند است. اصولا در فرهنگ ایران که ریشه های قوی دینی دارد، محل مرگ و محل زندگی باید از هم متفاوت باشد.