سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/6/7
1:41 عصر

بررسی برهان وجوب و امکان 2 (اصل برهان) - برهان اثبات خداوند متعا

بدست نازی | admin در دسته

                                                           بسمه تعالی

در مبحث قبلی مقدمات برهان وجوب و امکان را بیان کردیم حال به بررسی اصل برهان وجوب و امکان می پردازیم:

 

اصل برهان وجوب و امکان:

برهان وجوب و امکان به این صورت است که ما در پیرامون خودمان موجوداتی را می بینیم ، موجوداتی وجود دارند که موهوم هم نیستند ، چرا موهوم نیستند به خاطر این که اثر وجود دارند.

یک آتش ذهنی ، یک آتش فرضی چیزی را نمی سوزاند امّا یک آتش واقعی یک چیزی را می سوزاند .

یک یخ فرضی سرد نمی کند ولی یک یخ واقعی سرد می کند . موجودات پیرامون ما حداقل بعضی از آن ها که می بینیم و با آن ها ارتباط داریم موجودند حالا که وجود دارند بنابر این در این تقسیم بندی و بنابر مقدمه و آخر دو صورت بیشتر برایش مفروض نیست یا وجود از خودشان است که می شود واجب الوجود یا وجود از خودشان نیست از غیر است که ممکن الوجود خواهد بود ( چرا باید وجود را راجع به این موضوع بسنجیم ، به خاطر این که این موجود دارای وجود است دو صورت هم بیشتر نمی توان برایش فرض کرد یا وجود از خودش است یا از غیر خودش ) ، خود این کاغذ ، این صندلی ، خود این دیوار می شود واجب الوجود پس واجب الوجود ثابت می شود اگر چه با خدای ادیان فاصله دارد امّا قدم اوّلش اثبات شد ، پس واجب الوجود را کسی در این مرحله نباید انکار کند .

اگر موجودات خودشان واجب الوجود باشند پس بنابر این واجب داریم ، امّا اگر خودشان واجب نباشند باید وجود را از غیر خود گرفته باشند آن غیر هم دو صورت دارد یا غیر ، هستی بخش است یا وجود را از دیگری گرفته و باید آن دیگری را بررسی کنیم و جان کلام آن که این زنجیره :

1-      چون اصل علیت ثابت است باید به علت منتهی شود .

2-      چون تسلسل محال است لذا بی نهایت علت هایی که خود معلول هستند علت محسوب نمی شوند .

3-      چون دور محال است لذا علت های فرا دست و بالاتر خود را نمی توانند به وجود آورند .

              بنابراین برای جهان هستی برترین که معلول نباشد باید وجود داشته باشد.¹

دانشجو : بعضی ها هستند که اصول علت را زیر سؤال می برند ، تسلسل را زیر سؤال می برند ، جواب آن ها چیست ؟

استاد : محال بودن تسلسل واقعی را کسی زیر سؤال نمی برد و حرف هایی در مورد تسلسل در اعداد یا امور فرضی دیگر می زنند که از بحث ما خارج است چون ما از تسلسل واقعی سخن می گوییم ده تسلسل فرضی ( باهم اذعان می کنیم که تسلسل فرضی محال نیست ) ولی در باب علیت دیوید هیوم حرف هایی برای گفتن دارد ، حرفی که دیوید هیوم دارد این است که ما علیت را از جهان خارج و پیرامون خود فهمیدیم . چطور می توانیم عالم طبیعت را برای عالم مجردات نظیر قرار دهیم و بگوییم آن جا هم علیت است ما هم در جواب می گوییم ما این اصل را از آن جا که آتش می سوزاند ، آب خنک می کند درک نکرده ایم بلکه همه آن ها مؤید هستند ما این را با عقل فهم می کنیم که اگر معلولی وجود داشته باشد ، اگر پدیده ای موجود باشد نیاز به علت دارد این مسئله عقلی است و چون عقلی است در جهان خارج هم تکذیب نمی شود و دائما ً تصدیق می شود لذا ما می توانیم آن را به تمام عالم های مفروض فراوانی که ممکن است در آینده خلق شوند و الان نیستند تسری بدهیم چون حکم عقلی است مثلا ً فرض کنید 4= 2+2 این حکم عقلی است 4=2+2 را با این فرض قبول نمی کنیم که دو برگه بعلاوه دو خودکار می شود 4 شیء .

دو تا صندلی با دو تا میز می شود 4 ابزار ، چون مسئله عقلی است و در جهان خارج نیز وجود دارد و هرگز تکذیب نمی شود و کهکشان با دو تا سحابی نیز چهار پدیده می شوند با این که آن جا نرفتیم و نشمرده ایم ولی از همین جا حساب می کنیم و می فهمیم مسئله عقلی است .

اگر مسئله ای حکم عقلی داشته باشد هرگز و در هیچ جهانی تکذیب نمی شود ، دو فرشته با دو خدا می شوند چهار موجود .

اصول عقلی در عالم الوهیت هم جواب می دهد اصل هر معلولی علت دارد یک قاعده تجربی نیست که شما بگویید ما نمی توانیم به ماوراء تجربه آن را تسری دهیم ، ولی معلومات تجربی مثل این قاعده که :

هر جسمی با گرما منبسط می شود ممکن است رد شود و تکذیب شود و اتفاقا ً تکذیب هم شد و ثابت نشد که دو جسم است که با گرما منبسط می شود پس جواب شبهه دیوید هیوم این است که قواعد عقلی تکذیب نمی شوند .

دانشجو : خداوندی که ما را خلق کرده شاید خداوند شرور باشد که کاری کرده فکر می کنیم 4= 2×2 و شاید در واقع چنین نباشد ؟

استاد : فیلسوفی به نام آقای دکارت فلسفه اش را از شک دستوری شروع کرد و گفت من شک می کنم پس هستم ( اگرچه برعکس آن در تمدن اسلامی صدها سال پیش فرا گرفته شده بود ، من هستم پس فکر می کنم جمله به این صورت درست است ولی به هر حال دکارت به این طریق تسترید کرده است این گونه هم چندان غلط نیست امّا دقیق تر آن است که ما گفتیم من هستم پس فکر می کنم ) او می گفت من شک می کنم پس هستم در مورد شناخت موجودات خارجی می گوید چه می گوید شاید شیطان اغواگری باشد که صافی این میز ، نورانیت فلان پدیده ، زبری فلان شیء را به ذهن من القا کند ، شاید هم چنین شیطان اغواگری وجود داشته باشد ، به این صورت از حرف های دکارت به این نتیجه می رسیم که حس برای جهان شناسی قابل اعتماد نیست باید برویم سراغ عقل ، بحث های دکارت همه اش عقلی است و فلسفه او هم یک فلسفه تجربی و پوزیتویستی نیست بلکه یک فلسفه عقلی و راسینالیستی است. 

 

                                                           این بود خلاصه ای از برهان قدرتمند وجوب و امکان    


 

                               پاورقی                                                           

                                 هر مفروضی  

                              یا هستی برایش ضروری است : واجب الوجود ( X )

               

                                یا هستی برایش ضروری نیست :  

                                    1- یا نیستی برایش ضروری نیست : ممکن الوجود ( z)     

                  2- یا نیستی برایش ضروری است : ممتنع الوجود ( Y ) هر موجودی  و نیاز به علت دارد

                  یا هستی را از خود دارد : واجب الوجود (x )موجود

                   یا هستی را از دیگری گرفته است . ( z )   

                                                                                           

( z ) حتما ً باید به ( x ) برسد زیرا علیت ثابت است و دور و تسلسل هم محال است .

    

                                                                                                                        


85/6/4
10:26 عصر

بدست نازی | admin در دسته


85/6/4
11:31 صبح

گذرگاه های توسعه

بدست نازی | admin در دسته

گذرگاه های توسعه

گذرگاه یا خط حامل، یک مسیر عمومی است که داده ها از روی آن نقل و انتقال می کنند. این مسیر به وسیله مدارهای الکتریکی بین قسمت های دیگر یک رایانه ارتباط برقرار می کنند. این مقدار داده ها می توانند به صورت همزمان از گذرگاه ها عبور کنند و مقدار آنها بر حسب بیت می باشد. به طور معمول 4 گذرگاه اصلی در رایانه ها وجود دارد:
1- گذرگاه پردازنده
2- گذرگاه حافظه
3- گذرگاه آدرس
4- گذرگاه ورودی- خروجی
گذرگاه پردازنده مسیر ارتباط پردازنده و تراشه های مجتمع یا چیپ ست هاست.
این گذرگاه ،داده ها را به سرعت به پردازنده منتقل می کند و از آن به بیرون می فرستد و سرعت آن نسبت به سایر گذرگاه ها بسیار سریعتر می باشد، گذرگاه حافظه ،داده ها را بین پردازنده، رم و حافظه رم انتقال می دهد.
مهم ترین گذرگاه های توسعه عبارتند از:
گذرگاه ISA: همان طور که می دانید در رایانه قطعات مختلف از طریق یک سری خطوط با یکدیگر ارتباط دارند که به آن ها خط حامل می گویند. درواقع قطعات موردنیاز بر روی این خط قرار می گیرند.
این گذرگاه های 8 بیتی ISA نام داشتند، سپس در چند سال بعد گذرگاه های 16 بیتی به بازار عرضه شدند، این گذرگاه ها به علت ضریب اطمینان بالا، کارابودن و سازگاری هنوز به کار می روند.
گذرگاه ESA :پس از تولید رایانه 386 گذرگاه های عریض 32 بیتی به کار گرفته شد. این گذرگاه ها دارای شکاف های 32 بیتی می باشند به همین دلیل نمی توان در آنها از کارت های 8 یا 16 بیتی استفاده کرد.
نکته: نوعی از گذرگاه ISA به نام MCK بوجود آمد، که معماری گذرگاه 16 بیتی و 32 بیتی را با هم داشت این سیستم از سیستم های ISA سریعتر و با آن ها ناسازگارتر بود. گذرگاه های دیگری مانند گذرگاه VESA، Local Buss، PCT، USP، AGP و موارد دیگر نیز وجود دارند که به علت محدودیت آموزشی به توضیح آن ها نمی پردازیم.
نصب و تعویض کارت ها
همان طور که می دانید مدارهای گرافیک، صدا، تصویر، مودم و سایر موارد که بر روی یک صفحه قرار گرفته اند را کارت می گویند. جهت تعویض یا نصب آنها در رایانه اعمال زیر را انجام دهید:
* با پیچ گوشتی پیچ های نگهدارنده کارت را باز کنید. بدون اینکه کارت هیچ گونه مقاومتی از خود نشان دهد آن را با احتیاط و با حرکت دادن به سمت جلو و عقب با کشیدن تدریجی به سمت بالا از محل خود جدا کنید.

فراموش نکنید که بهتر است در هنگام نصب کارت ها جهت تغییر کلیدهای اتصال گر و جامپرها به دفترچه یا ورقه راهنمای کارت مراجعه نمایید.
درگاه خارجی
یک رایانه بدون رابط هایی که آن را برای تبادل اطلاعات به بیرون وصل می کند نمی تواند کار کند. بدین ترتیب درگاه ها و رابط های رایانه نقش بزرگی را برعهده دارند.
1 - درگاه سریال: این درگاه درپشت رایانه قراردارد به درگاه های com نیز مشهورند و جزء اولین درگاه هایی هستند که در رایانه های اولیه به کار برده شدند. درگاه های سریال قدیمی 25 پایه ای و درگاه های سریال جدید 9 پایه ای هستند یعنی درگاه سریال رایانه را با 9 سیم به وسایل جانبی متصل می کند.
2 - درگاه موازی: به این درگاه ها درگاه چاپگر نیز می گویند اما در حال حاضر برای اتصال اسکنر و موارد دیگر نیز به کار می رود، این درگاه بزرگ ترین درگاه در پشت رایانه است که 25 سیمی می باشد که 17 سیم آن برای سیگنال ها به کار می رود. سیگنال ها به سه گروه داده ها، کنترل و وضعیت تقسیم می شوند.
3 - درگاه اسکازی: این درگاه می تواند اطلاعات را با سرعت بالایی جابه جا نماید. این درگاه برای بیشتر اسکنرها و CD و DVD نویس ها به کار می رود.
4 - درگاهPS/2 : این درگاه دارای 6 پایه سوزن برای انتقال داده هاست. که بیشتر برای استفاده صفحه کلید و ماوس به کار می رود.
5 - درگاه سریال Firewire :این درگاه برای اتصال دوربین های ویدیوئی، نمایشگرهای رقمی (دیجیتال)، سیستم های صوتی و یا سیستم ماهواره های رقمی به رایانه استفاده می شود.
6 - رابط های DIDE: بر روی مادربرد چند رابط برای ذخیره سازی وجود دارد که عبارتند از رابط ایده (آی دی یو)، که در رایانه های قدیمی وجود داشت و از آن می توان برای اتصال دو وسیله مانند هارد دیسک و دیسک گردان CD به رایانه استفاده نمود ورابط ایده توسعه یافته که این رابط از رابط ایده سریعتر است و به وسیله آن می توان چهار مورد دیگر را به رایانه وصل نمود.
کنترل گر
ابزارهای جانبی در رایانه با ابزاری به نام کنترل گر با پردازنده و دیگر اجزا ارتباط برقرار می کنند که نام های دیگر آن رابط و آداپتر می باشد. به طور مثال هارد دیسک و صفحه کلید با کنترل گر کار می کند و کارت گرافیکی با آداپتر. کنترل گرها یا بر روی یک کارت جدا قرار دارند و یا بر روی مادربرد.


85/6/4
11:23 صبح

قسمت های اصلی یک رایانه:

بدست نازی | admin در دسته

قسمت های اصلی یک رایانه:

CPU- یا پردازنده: این قطعه به عنوان مغز رایانه نامیده می شود و مسئولیت کنترل تمام محاسبات، عملیات و قسمت های مختلف را بر عهده دارد.
-حافظه: حافظه رایانه برای ذخیره اطلاعات به کار می رود. حافظه با ریزپردازنده در ارتباط می باشد، بنابر این از سرعت بالایی برخوردار است. در رایانه از چندین نوع حافظه استفاده می شود. (Virtual- Caching- BIOS- ROM- RAM)
- منبع تغذیه یا Power Supply :این قسمت از رایانه جریان الکتریکی مورد نیاز در رایانه را تنظیم نموده و مقدار آن راتأمین می کند.
-هاردیسک: یک حافظه با ظرفیت بالا و دائم می باشد که اطلاعات و برنامه ها را دربرمی گیرد.
-برد اصلی یا Mother Board :برد اصلی رایانه است که تمام قطعات بر روی آن نصب می شوند. پردازشگر و حافظه به طور مستقیم بر روی برد اصلی نصب خواهند شد. ولی ممکن است بعضی از قطعات به صورت غیرمستقیم به برد وصل شوند. مانند کارت صدا که می تواند به صورت یک برد مجزا باشد و از طریق اسلات به برد اصلی متصل است.
-کارت صدا یا Sound Card :کارت صدا سینگال های آنالوگ صوتی را به اطلاعات دیجیتال و برعکس تبدیل می کند و آنها را ضبط و پخش می کند.
-کارت گرافیکی یا :Graphic Cards اطلاعات را به گونه ای تبدیل می کند که قابل نمایش بر روی مانیتور باشد.
-کنترل کننده Integrated Drive Electronics (IDE) :این قطعه اینترفیس اولیه برای CD ROM، فلاپی دیسک و هارد می باشد.
- اینترفیس :(SCSI) Small Computer برای اضافه نمودن دستگاه های اضافی مانند هارد و اسکنر می باشد.
- گذرگاه Interconnect PeriPheral Component (PCI) :این قطعه رایج ترین شیوه جهت اتصال یک عنصر دیگر به رایانه است کارت های PCI از طریق اسلات ها به برد اصلی متصل است.
- پورت Accelerated Graphics Port (AGP) :این قطعه برای اتصال سرعت بالا از کارت گرافیکی به رایانه است.

ورودی ها و خروجی ها
- مانیتور Monitor)): جهت نمایش اطلاعات رایانه به کار می رود. نمایش تصاویر از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی بوجود می آید.
- صفحه کلید Key Board) ):برای ورود اطلاعات به کار می رود.
- ماوس Mouse)) :بهترین وسیله جهت نشان دادن و انتخاب نمودن گزینه ها و ایجاد ارتباط کاربر با رایانه می باشد.
-اسپیکرها: جهت پخش صدا به کار می روند.
- ابزارهای قابل حمل جهت ذخیره سازی Removable Storage) :(با استفاده از این ابزارها می توان اطلاعات را به رایانه اضافه نمود و یا آنها را ذخیره کرده و به محل دیگر برد.
Flash Memory- یکنوع حافظه است (EEPROM) که امکان ذخیره سازی دائم را به وجود می آورد. مانند کارت های PCMCIA که دارای سرعت بالایی می باشند.
- فلاپی دیسک Floppy Disk)) جهت ذخیره اطلاعات بکار می رود و حجم آن 44/1 مگابایت است.
CD- ROM- دیسک های فشرده رایج هستند که حجم آنها از 650 مگا بایت به بالاست و برای ذخیره و جابه جایی اطلاعات می باشد.
(Digital Versatile Disc) DVD- ROM- این نوع رسانه مانند CD می باشد که با این تفاوت که دارای حجم بسیار بالا و کیفیت فوق العاده باشد.
نکته: البته رسانه های دیگری نیز مانند Optical Drive، دیسک های بزرگ معروف به درایوB و Tape Backup و سایر موارد نیز وجود داشته اند که در حال حاضر با آمدن CD و DVD و رسانه ای بسیار حرفه ای تر غیر قابل استفاده شده اند.

انواع پورت ها
- موازی Parallel) ):این نوع اتصال عموماً برای چاپگرها به کار می رود.
- سریال Seriall)): این نوع پورت های جهت اتصال دستگاه هایی مانند مودم خارج یه کار می رود.
- پورت :(Universal Serial BUS) USB این نوع اتصال نیز برای اتصال دستگاههای مانند اسکنر و یا دوربین های دیجیتالی و یا وب ا ستفاده می شود.
اتصالات مربوط به شبکه و اینترنت
- مودم های کابلی Modem Cable) ):برای ارتباط با اینترنت از طریق سیستم تلویزیون به کار می رود.
- مودم های:(vdsl) Very high bit-rate DSL در این نوع ارتباط از فیبر نوری استفاده می شود.
-مودم های :(DSL) Digital Subscriber Line یک نوع ارتباط با سرعت بالا از طریق خطوط تلفن برقرار می شود.

 

 


85/6/4
11:2 صبح

خطرات کار با نمایشگرها

بدست نازی | admin در دسته

خطرات کار با نمایشگرها

بسیاری از کارخانه های سازنده نمایشگر، میزان خطرات زیان آور نمایشگر را جهت رقابت با سایر کارخانه ها کاهش می دهند. این خطرات شامل:
- پرتوهای اشعه ایکس
- پرتوهای اشعه ماورابنفش
- میدان های الکتریکی با ولتاژ بالا
- میدان های الکترومغناطیسی
- امواج الکترومغناطیسی فرکانس پایین و بالا
گفته می شود انواع ناهنجاری های کرموزومی و بیماری های ژنتیکی، سرطان ها، اختلال در دید چشم، ضایعات عصبی و روانی، سقط جنین و... از عوارض این پرتوها هستند.
لازم است برای مقابله با این خطرات روش های زیر را به کار برید:
- از عینک ها یا فیلترهای مرغوب استفاده نمایید.
- نمایشگر را تحت زاویه 20 درجه از بالا یا پایین با چشم قرار دهید.
- فاصله نمایشگر تا چشم را 40 تا 70 سانتی متر تنظیم نمایید.
- در محل استفاده از رایانه از لامپ های قوی استفاده نکنید و تا آن جا که ممکن است نورهای طبیعی را به کار برید.
- درخشندگی صفحه نمایش را کاهش دهید، لامپ هایی را که به صورت مستقیم به صفحه نمایش می تابند خاموش کنید، نمایشگر را رو به پنجره نگذارید.
- مدت زمان طولانی در مقابل نمایشگر روشن ننشینید.
بدنه رایانه ها و نمایشگرها بوی مخصوصی از خود متصاعد می کنند که این بو ناشی از گازهای «یوکسین» و «فوران» می باشد که به عنوان مواد ضد حریق در بدنه نمایشگرها و کارت ها به کار می روند، که هر دو سرطان زا هستند. این گازها هنگام آتش سوزی پراکنده می شوند اما در دمای معمولی نیز متصاعد می گردند، بنابراین بهتر است به طور منظم و در فواصل مشخص هوای محیط را تغییر دهید.
حداکثر وضوح و دقت تصویر
دقت (Resolution) به تعداد پیکسل های نمایشگر اطلاق می گردد. دقت تصویر توسط تعداد پیکسل ها در سطر و ستون مشخص می گردد. مثلاً یک نمایشگر با دارا بودن 1280 سطر و 1024 قادر به نمایش 1024*1280 پیکسل خواهد بود. کارت فوق دقت تصویر در سطوح پایین تر یعنی 768*1024، 600*800 و 480*640 را نیز حمایت خواهد نمود.
Refresh Rate (نرخ بازخوانی/ بازنویسی)
در مانیتورها با تکنولوژی CRT نرخ بازخوانی / بازنویسی نشان دهنده تعداد دفعات نمایش تصویر در یک ثانیه است، در صورتی که مانیتور CRT دارای نرخ بازخوانی / بازنویسی 72 هرتز می باشد در هر ثانیه 72 مرتبه تمام پیکسل ها از بالا به پایین بازخوانی / بازنویسی مجدد خواهد شد. این نرخ بسیار حائز اهمیت است و هر اندازه که بیشتر باشد تصویر مناسب تر خواهد بود، (تصویری عاری از هرگونه لرزش.)
در صورتی که نرخ فوق بسیار پایین باشد باعث لرزش نوشته های موجود در صفحه نمایش شده و بیماری های مختلف چشم و سردردهای متوالی را در پی خواهد داشت.

 


<      1   2   3   4   5      >