سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/12/13
5:0 صبح

افول ناسیونالیسم در عصر جهانی شدن

بدست نازی | admin در دسته

  

                           سعید.ن                                                               

 

1ـ ناسیونالیسم و بحران ماندگاری

« ناسیونالیسم نه قادر است گلوبالیزم را تعریف کند و نه میتواند از آن حمایت کند. » هابرماس 

در طی دو دههی گذشته جهان شاهد دو واقعهی بزرگ و ظاهراً متضاد بود. مورد اول فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بود که متشکل از چندین کشور و ملیت بود. دلایل این فروپاشی هر چه که بوده باشد حداقل یکی از آنها گرایش شدید و فروخوردهی ناسیونالیستی این ملتها بود. جمهوری « مادر» این مجموعه که همان روسیه باشد در حال حاضر با چالش ناسیونالیسم در قالب استقلالخواهی جمهوریهای وابسته به خود روبروست. از طرف دیگر در همسایگی آنها، جامعهی اروپا با معاهدهی ماستریخت (1992) به اتحادیه اروپا تبدیل شد که متشکل از چندین کشور و ملیت مستقل است. باز دلیل آن هر چه که باشد حداقل یکی از آنها سست شدن پیوند ناسیونالیستی در میان این ملتهاست. عجیب این که تعدادی از کشورهای بریده از اتحاد اول به اتحادیه دوم پیوستند و در واقع سفت کن شل کن راه انداختند. عجیبتر این که قانون اساسی اتحادیه اروپا که از طرف همهی دولتهای عضو پذیرفته شده است، از طرف بعضی از ملت‌های آن مانند فرانسه و ... که جزو محورهای این اتحادیه هستند رد شده است. اینها هم برعکس آنها شل کن سفت کن راه انداختند.


85/12/13
3:59 صبح

گزیده تاریخ جنبش کارگری در ایران

بدست نازی | admin در دسته

پبدایی جنبش کارگری در ایران به سال‌های پایانی حکومت قاجارها باز‌می‌گردد. وقایعی چون گسترش رابطه با غرب، پیروزی انقلاب مشروطه، و به ویژه پیروزی انقلاب اکتبر در روسیه‌، راه را برای شکل‌گیری و رشد جنبش کارگری در ایران هموار ساخت.

درسال 1283 گروه روشنفکری « همت» با ایجاد تشکل‌هایی به دفاع از حق اعتصاب و فعالیت اقتصادی‌ـ سیاسی کارگران برخاست و خواستار بهبود شرایط زیست آنان شد. اما نخستین حرکت کارگری به مفهوم امروزی تشکیل اتحادیه‌های کارگری و انتشار روزنامه‌ی « اتفاق کارگران » از سوی کارگران چاپ‌خانه‌های تهران در سال 1289 بود.


85/12/13
3:34 صبح

ازآمریکای لاتین تا خاورمیانه

بدست نازی | admin در دسته

« اسکلت آزادی ما قبلاً شکل گرفته است, اما هنوز گوشت و پوست به این اسکلت نیامده است. ما بهای آزادی خود و حفاظت از آن را با خون و ایثار پرداخت میکنیم. ایثار و فداکاری ما آگاهانه است, مسیر آزادی, طولانی و گاه ناشناخته است. » « چه گوارا » 8 اکتبر1967


85/12/9
1:19 صبح

او آخرین مصدق بود... الهام یعغوبی

بدست نازی | admin در دسته

                                                                                       

 

مدام آهنگران کوی تقدیر             برای شیر می‌سازند زنجیر

 

مرداد ماه، یاد‌آور حاداثه‌ای دگرگون‌ساز در تاریخ معاصر ایران است. کودتای آمریکایی ـ انگلیسی 28 مرداد و سرنگونی حکومت ملی ایران. نخستین کوشش کودتا‌گران، بر ضد مصدق، در 25 مرداد 1332 به شکست انجامید. این اقدام اوضاعی بحرانی پدید آورد. مردم و نخبگان که دربار را عامل اصلی کودتا می‌دانستند، در حمایت از مصدق پر‌شور‌ترین و عظیم‌ترین تظاهرات ضد‌درباری را در تهران بر‌گزار کردند. در این میان بیش‌ترین تلاش حکومت مصدق، صرف آرام کردن اوضاع شد. این وضعیت فرصتی دوباره در اختیار کودتاچیان قرار داد و آنان توانستند به سازمان‌دهی نیروهای خود بپردازند و نقشه‌ی کودتا را در 28 مرداد عملی کنند.


85/12/5
4:0 عصر

زنگ زنگ

بدست نازی | admin در دسته

رسم جدیدی در کشور به وجود آمده که معلوم نیست از کجا آب می خورد و چه نتیجه یا خاصیتی دارد. بعد از مدت ها که صفحه فلزی و چکش به عنوان زدن زنگ مدارس، دیگر به تاریخ پیوسته بود، به تازگی برای اجرای برنامه های نمادین دوباره به مدارس بازگشته است. نمی دانم زنگ انرژی هسته ای ( که گویا دیگر نیت هر روزه زنگ مدارس شده است)، زنگ پژوهش، زنگ انقلاب( که البته از حق نگذریم سالهاست وجود دارد)، زنگ خاطرات دفاع مقدس و زنگ های دیگر چه فلسفه ای دارند.

اما این را می دانم که رسوم وقتی به نمادگرایی صرف می رسند و معنا را کاملا بیرون می رانند، نه تنها مقاومت بیشتری برمی انگیزند خیلی زود هم فراموش می شوند. آنچه می ماند تاریخ است که دستاویز خوبی برای تمسخر بازی گذشتگان دارد.


<      1   2   3   4   5   >>   >