سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/4/4
12:38 صبح

معایب استفاده از آر اس اس

بدست نازی | admin در دسته

RSS

قبلا در باره اینکه آر اس اس چیست نوشته ام.

خیلی وقتها خواندید و نوشته شده که از آر اس اس استفاده کنید و یا از بلاگ رولینگ استفاده نکنید چون عمرش تمام شده و دیگه نباید ازش استفاده کرد و …. ولی استفاده از آر اس اس معایبی هم داره که می‌شه از اینها نام برد. اگر فقط از آر اس اس برای خواندن مطالب استفاده کنید به ندرت پیش بیاید که:

 

   1. از تغییر تم (یا همان تمپلیت) وبلاگها خبر دار بشوید.

   2. از بعضی تغییرات جزیی که در وبلاگها اتفاق می‌افته خبردار شوید (مثلا وقتی که در سایدبار کناری علامتی یا چیز جدیدی اضافه می‌شود تا دارنده وبلاگ مطبی درباره‌اش ننویسد شما ازش با خبر نمی‌شوید(

   3. از همه مهمتر با استفاده از آر اس اس قابلیت کامنت گذاشتن را هم از دست می‌دهید و باید به وبلاگ برای کامنت گذاشتن سر بزنید.

   4. از طرفی با دیدن هر وب سایت و هر وب‌لاگ و با دیدن تم خاص آن حسهای مختلفی به آدم دست می‌دهد که متناسب با آن وبلاگ و پیشینه‌ی نوشته‌های آن وبلاگ برای شما ایجاد می‌شود، مثلا شما انتظار ندارید وقتی وبلاگی مثل تک کرانچ را می‌خوانید مطالبی درباره‌ی درخت سیب ببینید وقتی از Apple حرف می‌زنه و یا وقتی وبلاگ یک دکتر را می‌بینید انتظار دارید مطالب مرتبط با یک دکتر به ذهنتان خطور کنه.

   5. به ندرت پیش می‌آید که بتوانید آر اس اس ریدری پیدا کنید که هم مطالب فارسی و انگلیسی را به شما درست نمایش بدهد (آن هم به خاطر درست نمایش ندادن مطالب فارسی در اغلب آر اس اس ها است، چون وقتی که خروجی آر اس اس فارسی هست باید این قابلیت را داشته باشه که مطالب را از راست به چپ نمایش بده، از مبدا و نه در آر اس اس خوان این تغییرات اعمال بشه(.

   6. … دیگه چیزی به ذهنم نمی‌رسه ولی فکر کنم آر اس اس بیشتر برای خبر خواندن خوب باشه، وقتی که احتیاج فقط به خواندن مطلب هست و نه بازدید از یک وبلاگ که محیطی غیررسمی تر برای نوشتن و خواندن نوشته‌ها است

 

راستی اینها همه را که گفتم ولی خودم هم برای خواندن وبلاگها از آر اس اس استفاده می‌کنم.

                                              من خودم خیلی از آر اس اس استفاده می‌کنم

 


86/4/2
9:56 عصر

چند نصیحت کلی برای وب نویسی

بدست نازی | admin در دسته

چند نصیحت کلی برای وب نویسی

وب نویسیهرچه کوتاهتر بهتر: خوانندگان نویسندگانی را می‌پسندند که وقتشان را هدر نمی‌دهند . برای بیان افکارتان از زبان ساده و مستقیم استفاده کنید. این نوع بیان به مراتب ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌کند تا نمایش کلمات و اصطلاحات قلنبه سلمبه‌ای که سر کلاس‌های کسالت آور ادبیات به خوردمان می‌دادند.

افعال معلوم: "انجام بده"؛ نه "انجام داده خواهد شد". جملات مجهول را برای زمانی نگه دارید که فاعل را نمی‌شناسید. مثل گزارش‌هایی که از دادگاهها و جرائم تهیه می‌کنید. حتی در آن صورت هم سعی کنید تا حد امکان ماجرا را با افعال معلوم بیان کنید.

افعال شدید: بهترین افعال آنهایی هستند که حرکت را نشان می‌دهند. اگر حین نوشتن متوجه شدید که زنجیره‌ای از افعال ارتباطی ضعیف به کار برده‌اید، لحظه ای درنگ کنید و درباره حرکت و اتفاقی که در پست‌تان روی می‌دهد بیندیشید و یک‌بار دیگر مطلب‌تان را فقط با استفاده از اسم و فعل چرک نویس کنید تا به واژگان بهتری برای مطلبتان برسید.

منابع استنادی: اگر به خوانندگان منبع اطلاعاتتان را معرفی نکنید بسیاری از آنها تصور می‌کنند که آن را از خودتان درآورده‌اید. شما که این کار را نکرده اید، نه؟
مشخص ساختن منبع برای شما اعتبار ایجاد می‌کند چون به خوانندگان این حس را می‌دهد که شما چیزی برای پنهان کردن ندارید و هر زمان که لازم باشد می‌توانند کار شما را چک کنند.

هایپرلینک کردن مفهومی: مطالب آنلاین باید به حالت شاخه‌ای ارائه شوند تا خواننده اجازه پیدا کند از یک مطلب به مطلب دیگری رفته و محتوایی مکمل یا با جزئیات بیشتر، بسته به میزان علاقه‌مندی خود، پیدا کند. تقریبا همه کارهای روزنامه نگاران منبع دارد . اما در شرایط آنلاین برای نویسنده این امکان وجود دارد که خواننده را مستقیما به منابع مکمل لینک بدهد. در زمانی که گزارش می‌دهید URLهای منابع را یادداشت کنید و سپس با استفاده از هایپرلینک  آنها را درمطلب‌تان جا دهید.
سعی کنید تا حد ممکن از آوردن خود URL ها خودداری کنید و عبارت "اینجا را کلیک کنید" را استفاده نکنید. شما می‌توانید با کمی حوصله اسامی مناسبی برای هر URL پیدا کنید.

قالب بندی: با استفاده از لیست ها، سرتیترهای توپر و دیگر ابزار قالب بندی HTML به صفحات‌تان رنگ و لعاب دهید.

URL تک موضوعی: اگر در سایت‌تان از سیستم های تبلیغاتی موضوعی مثل  Google Ad Sense استفاده می‌کنید، با محدود کردن هر URL به یک موضوع می‌توانید به نرم افزار کمک کنید تا مناسب‌ترین آگهی های مرتبط با موضوع صفحه شما را انتخاب کند.

کنترل دیکته: همیشه دیکته کلماتتان را دستی و یا با استفاده از نرم افزارهای کنترل دیکته جک کنید .

 


86/4/1
2:45 عصر

روزنامه‌های ‌سال ‌2020

بدست نازی | admin در دسته

روزنامه‌نگاری - نوشته ‌راجر ‌فیلد- ترجمه دکتر ‌یونس ‌شکرخواه‌:
دکتر یونس شکر خواه
تعدادی ‌از ‌برجسته‌ترین ‌سردبیران، ‌طراحان ‌و ‌ناشران ‌آمریکا، ‌‌کانادا ‌و ‌اروپا 99 ‌در ‌رستون ‌ویرجینیا ‌گرد ‌هم ‌آمدند
هدف آن‌ها این بود ‌تا ‌در ‌سمیناری ‌تحت ‌عنوان "طراحی ‌روزنامه‌ها: ‌سال ‌2020" ‌شرکت ‌کنند. ‌بانی ‌سمینار ‌انستیتو ‌مطبوعات ‌آمریکایی‌ (API) ‌بود. ‌اکثر ‌دعوت‌شدگان ‌به ‌سمینار ‌نظیر ‌من ‌در ‌یک ‌سمینار ‌دیگر ‌ API‌هم ‌شرکت ‌کرده ‌بودند. ‌آن ‌سمینار ‌که ‌در ‌سال ‌1988 ‌برگزار ‌شده ‌بود، طراحی ‌روزنامه‌ها: ‌سال ‌2000 ‌و ‌فراتر ‌نام ‌داشت.
در ‌سمینار ‌دوم، ‌فرصتی ‌پیش ‌آمد ‌تا ‌به ‌مرور ‌آن‌چه ‌در ‌سمینار ‌اول ‌طرح ‌شده ‌و ‌در ‌واقع ‌پیشگویی ‌شده ‌بود، ‌پرداخته ‌شود.

محور ‌اصلی ‌سمینار ‌اول ‌این ‌بود ‌که ‌روزنامه‌ها ‌در ‌آغاز ‌قرن ‌بیست ‌و ‌یکم ‌از ‌چه ‌شکل ‌و ‌شمایلی ‌برخوردار ‌خواهند ‌بود ‌و ‌تا ‌سال ‌2020 ‌چه ‌قیافه‌ای ‌به ‌خود ‌خواهند ‌گرفت ‌و ‌این ‌در ‌واقع ‌نوعی ‌پیشگویی ‌برای ‌دو ‌دهه ‌پیش ‌رو ‌بود.
راجر ‌بلک ‌از ‌شرکت ‌مشاوره‌ای ‌راجر ‌بلک ‌که ‌یک ‌شرکت ‌برجسته ‌دست‌اندرکار ‌امور ‌طراحی ‌است ‌هم ‌در ‌سال ‌1988 ‌و ‌هم ‌در ‌سال ‌1999 ‌برگزارکننده ‌نشست‌های ‌انتقادی ‌در ‌این ‌زمینه ‌بود. بدون ‌این‌که ‌جای ‌تعجبی ‌وجود ‌داشته ‌باشد ‌اکثر ‌فرض‌ها ‌و ‌پیش‌بینی‌ها ‌بر ‌این ‌نکته ‌متمرکز ‌بود ‌که ‌روزنامه‌ها ‌در ‌سال‌های ‌آینده ‌با ‌تغییرات ‌و ‌دگرگونی‌های ‌عمده ‌مواجه ‌نخواهند ‌شد.

به ‌عبارت ‌بهتر، ‌مضمون ‌و ‌نگاه ‌غالب ‌در ‌آن ‌سمینار ‌این ‌بود ‌که ‌استفاده ‌از ‌گرافیک ‌در ‌روزنامه‌ها ‌گسترش ‌می‌‌یابد، ‌مطالب ‌روزنامه‌ها ‌کوتاه‌تر ‌می‌‌شود ‌و ‌عرض ‌صفحات ‌روزنامه‌ها ‌هم ‌باریک‌تر ‌می‌‌شود. ‌برخی ‌از ‌شرکت‌کنندگان ‌هم ‌معتقد ‌بودند ‌یک ‌نوع ‌سیستم ‌توزیع ‌شخصی ‌به ‌وجود ‌می‌‌آید ‌که ‌می‌‌توان ‌از ‌طریق ‌آن‌ها ‌روزنامه‌ها ‌را ‌برای ‌فاکس‌ها ‌و ‌یا ‌پرینترهای ‌افراد ‌در ‌منازل ‌ارسال ‌کرد. ‌

اما ‌آن‌چه ‌در ‌آن ‌نشست ‌کاملاً ‌مورد ‌غفلت ‌قرار ‌گرفت ‌پیش‌بینی ‌درباره ‌سیستم‌های ‌توزیع ‌الکترونیک ‌و ‌روزنامه‌های ‌مبتنی ‌بر ‌صفحات ‌نمایش ‌بود. البته ‌در ‌مورد ‌آن ‌نشست ‌باید ‌به ‌سه ‌استثنا ‌هم ‌اشاره ‌کنم. ‌یکی ‌از ‌آن ‌موارد ‌مربوط ‌به ‌موارد ‌فینبرگ ‌از ‌<اریزونا ‌رپابلیک> ‌بود ‌که ‌روزنامه‌ای ‌را ‌در ‌فرمت ‌اپل ‌هایپر ‌کارت ‌ارایه ‌کرد ‌که ‌حکم ‌یک ‌روزنامه ‌شخصی ‌را ‌داشت.


<   <<   6