سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/2/12
9:27 عصر

راهنمای خرید لپ تاپ

بدست نازی | admin در دسته

بدون توجه به اینکه پردازنده نوت بوک Dual-Core و ساده باشد، معمولا نوت بوک گرانتر از یک کامپیوتر خانگی است چرا که برای مثال در نوت بوک، با خرید همزمان مانیتوری را نیز خریداری می کنید و همچنین اینکه تنها نوت بوک ها هستند که بدون هیچگونه کابلی می توان از آنها استفاده کرد. اما از آنجا که قیمت نوت بوک ها بسیار بالا است، درهنگام خرید باید به نکات قابل اهمیتی توجه کرد.

سرعت:

آیا باید حتما Dual-Core باشد؟ اینکه یک نوت بوک تا چه میزان کارایی باید داشته باشد، تنها به خود شما بستگی دارد:

اگر قسمت اصلی کار شما تنها جستجو در اینترنت، خواندن و نوشتن میل ها و یا دیدن دی وی دی باشد، یک نوت بوک ارزان قیمت با AMD Mobile Sempron یا Intel Celeron M مانند: ASUS A6U و یا Dell Inspiron 1300 کافی است.

در آزمایش کارایی ما برای کار گفته شده در بالا نتیجه ای با 90 تا 120 نمره کافی می باشد. اگر احتیاج به جایگزینی برای کامپیوتر خانگی خود دارید، باید جواب آزمایش بیشتر از 160 نمره باشد، همانند: نوت بوک های Dual-Core.

نوت بوک های Dual-Core حدود 30 درصد سریعتر از سیستم های نسل قبل سنترینو می باشد. این تفاوت سرعت را در برنامه های مخصوص قابل استفاده در Dual-Core به راحتی می توان لمس کرد. اما در حالت عادی نیز کارکردن روزانه با چندین برنامه (Multi-Tasking) با نوت بوک های Dual-Core بسیار راحت تر است. به هر حال مسلم است که یک پردازنده دو هسته ای امنیت کامپیوتر را بالاتر برده و برای کارهایی مانند دیدن و کار کردن با فیلم هایی با کیفیت بالا از آنجا که احتیاج به قدرت بیشتری از طرف پردازشگر می باشد، مناسب تر است.

بازی در لپ تاپ:

یک کارت گرافیکی خوب لازم است. اگر طرفدار بازی هایی هستید که در آنها سرعت و گرافیک بسیار مهم هستند پس نوت بوک هایی با چیپ های Intel 945GM، Intel 915GM یا ATI Radeon Xpress 200M را فراموش کنید چرا که اولا قابلیت بازی های خوب را ندارند و دوما در تست ما در مورد بازار 3D ها این نوت بوک ها تنها امتیازی بین 1000 تا 1500 نمره می آورند.

کارایی بالا در 3D را می توانید در نوت بوک هایی با کارت های گرافیکی معمولی مثلا Geforce Go 7400 Nvidia و Mobility Radeon X1400 ATI بیابید. اینها در آزمایش ما از 4000 تا 6000 امتیاز را کسب کرده اند. با اینگونه نوت بوک ها حتی بازی های سطح عالی نیز به راحتی عمل خواهند کرد. البته نه با دقت تصویری بیشتر از 1024x768. بیشتر نوت بوک ها دارای دقت صفحه بالاتری می باشند، "باید بدانیم هنگامی که صفحه نمایشگر با دقت تصویری پائین، تصویری را در کل صفحه را نشان می دهد، کیفیت عکس ها و تصاویر کم می شود".

پس از این کار، اگرچه تصاویر کوچکتر شده و لبه آنها سیاه رنگ می شود، اما در مقابل زیباتر می شوند:

برای اینکار در درایور کارت گرافیک گزینه های زیر را انتخاب کنید:

"Advanced->Display->LCD و سپس تنظیم صفحه را غیرفعال کنید. برای بازی های عالی با کیفیت بالا و دقت صفحه ای ارزشمند، احتیاج به یک نوت بوک با Mobility Radeon X1600 یا کارت های گرافیکی مانند این کارت که ارزش تستی آنرا به 7000 و 10000 امتیاز رسیده باشد دارید.

اگر می خواهید که سرعت بازی شما کاملا مانند سرعت یک کامپیوتر خانگی باشد، باید نوت بوکی با کارت های گرافیکی Geforce Go 7800 GTX یا Mobility Radeon X1800 تهیه کنید چرا که در تست ما هم امتیازی بیش از 10000 را کسب کرده اند.

توسعه یک لپ تاپ:

تنوع در پورت ها مهم است. یک نوت بوک به سادگی توسعه نمی یابد و نمی توان آن را با عناصر قوی تری، بازسازی کرد. به همین علت هم نوت بوک مورد نظر شما باید در هر حال 3 تا 4 پورت USB داشته باشد که بتوان به آن وسایلی مانند صفحه کلید، موش، اسکنر، پرینتر و ... را وصل کرد.

? مهم:

پورت های USB نباید نزدیک به هم باشند چرا که اشغال کردن یکی از آنها با عث اشغال کردن پورت بعدی نیز خواهد شد.

? توجه:

می توان گفت که تمامی کامپیوترهای نوت بوک جدید، دیگر دارای پورت هایی به موازت یا کنار هم نمی باشند. لذا اگر خواستار استفاده از دستگاه های قدیمی خارجی مانند: پرینتر واسکنر های قدیمی بودید باید آداپتورهایی برای تبدیل که به قیمت 10 تا 20 یورو می باشند را تهیه کنید.

به اینترنت وارد شدن با تمام نوت بوک ها حتی ارزان قیمترین آنها ممکن می باشد وهمگی دارای بخش های مورد نیاز مانند مودم، چیپ network یا WLAN و همچنین Bluetooth می باشد. عکس ها و فیلم های دوربین فیلمبرداری و یا دوربین عکاسی دیجیتالی توسط خواننده کارت ها که فرمت های اصلی مانند SD، MMC، XD و Memory Stick را پشتیبانی می کند قابل دیدن است.

فراموش نشود که FireWire Port نیز در این دستگاه ها موجود می باشد. تنها درنوت بوکها است که می توانید دستگاه هایی به عنوان تجهیزات جانبی را برای PC-Casd-Port() وصل کنید. ( نام های دیگر: Cardbus, PCMCIA برای مثال یک کارت تلویزیون و یا ISDN.

نوت بوک های جدید دارای مکان ورودی برای Express card های آینده می باشند.

کارت های کامپیوتری جدید اجازه عناصری کوچکتر، کم مصرف تر و سریعتر را به شما خواهند داد البته این عناصر یا بهتر بگوییم قطعات و دستگاه ها هنوز به طور کامل درست نشده اند. اگر نوت بوک شما دارای پورت هایی به میزان کافی نمی باشد و یا نمی خواهید که با میزان زیادی از کابل ها به خاطر دستگاه های جانبی قدیمی دیگر سروکار داشته باشید یک Docking-Station (نام دیگر: porteplikator) به شما کمک خواهد کرد:

این دستگاه یا برای پورت USB های طرح شده توسط Belkin یا Dicota ( بنا به تجهیزات از 80 یورو به بالا) و یا برای طراحان نوت بوک ها برای مدل هایی خاص وجود دارد. Docking-Station های شخصی طراحی شده به ورودی در زیر نوت بوک وصل شده و بدینوسیله تمامی دستگاه های جانبی و همچنین مانیتور با صرفه جویی در جا به آن وصل می شوند.

? افزایش امکانات نوت بوک :

چنین نوت بوک هایی به ما امکان بالا بردن حافظه را به راحتی می دهند. برای اینکه به مکان و یا ورودی مورد نظر دست پیدا کنید باید پوشش زیردستگاه را باز کنید، در بعضی از نوت بوک ها مکانی برای نصب در زیر صفحه کلید و جود دارد اما دسترسی به ان مشکل می باشد، چرا که ابتدا باید پوشش را باز کنید. برای اینکار دفترچه راهنمای این بخش نیز به شما کمک می کند. اگر یک جای نصب اضافی وجود داشت به راحتی یک مدل حافظه اضافی را در قالب SO-DIMM در آن جا می دهید.

البته در بیشتراوقات برای تسلیحات احتیاج به تعویض مدل ها خواهید داشت چرا که برای مثال هر دو جای نصب اضافی، پر شده اند.

? مهم:

تنها حافظه هایی را بخرید که به نوت بوک شما بخورند. اطلاعات مهم و قابل استفاده در این زمینه را می توانید در دفترچه راهنما و یا از طریق عرضه کنندگان نوت بوک و یا فروشندگان حافظه بدست آورید. اگر حافظه مورد نیاز را شخصا نصب کنید و مستقیما از سازندگان نوت بوک نخرید، صرفه جویی خوبی را برای پول خود انجام داده اید. تا زمانی که توانسته باشید حافظه مورد نظر را به درستی نصب کنید، به گارانتی نوت بوک شما نیز هیچ ضربه ایی وارد نمی شود.

نصب کردن یک هارد با حافظه بیشتر نیز زیاد سخت نیست نوت بوک های استاندارد با هاردی در قالب 2,5 Zoll و ارتفاع 9.5 میلیمتر می باشند. از طریق یک پوشش اضافی که در زیر نوت بوک قرار دارد می توان هارد موردنظر را در قابل ساخته شده قرار داد. اگر نوت بوک هارد جدید را نشناخت، یک Bios-Update البته در صورتی که طراحان نوت بوک آنرا ارائه کرده باشند، به شما کمک خواهد کرد.

نوت بوک های جدید دارای DVD-Writer می باشند. اگر بر روی نوت بوک شما یک درایو Combo وجود دارد که سی دی رایت می کند، می توانید آنرا از طریق یک fireWire-Writer یا USB خارجی مجهز کنید و یا درایو قدیمی را برداشته و رایتر جدیدی جایگزین آن کنید.

بیشتر اوقات برای تعویض ، احتیاج به درایوی در قالب Slimline ( ارتفاع به میلمتر: 12.5) خواهید داشت. نوت بوک های بسیار صاف با درایوهای Ultra-Slim ( ارتفاع به میلمتر: 9.5 ) کار می کنند. البته اینگونه نوت بوک ها دیگر به سختی قابل تسلیحات خواهند بود.

? زشتی کار:

بیشتر اوقات بزرگی و چهره ظاهری قسمت نصب شده با بدنه نوت بوک هم خوانی ندارد.

بقیه قسمت های نوت بوک را یا از لحاظ تکنیکی اصلا نمی توانید بهتر کنید و یا هیچ سودی برای شمانخواهد داشت:

در بسیاری از نوت بوک ها پردازشگر به قسمت اصلی چسبیده است و لذا قابل تعویض نیست. حتی اگر پردازشگر در گیره و نه چسبی باشد باز هم به علت فن روی آن کاری دشوار در مقایسه با کامپیوتر معمولی می باشد. شما به هر حال باید یک مدلی با سرعت بالاتر از همان نوع پردازشگر به جای قبلی نصب کنید مثلا یک 2.26GHs با پنتیوم M به جای 1.73GHs و اینکار سود چندانی ندارد.

کارت گرافیکی هم در بیشتر مواقع قابل تسلیح نمی باشد چرا که یا اصلا امکان عوض کردن و برداشتن آن وجود نداشته و یا عناصر مورد نظر برای تسلیح آن وجود ندارند.

? Display: پهن و روشن بهتر است.

بیشتر نوت بوک های جدید دارای صفحه ایی در قالب عکس پهن می باشند که بیشتر در حالت نمایشی 16:10 می باشند. با اینکه نه تنها در هنگام دیدن دی وی دی ها، سیاهی های دور کمتر به نظر می رسند، بلکه مثلا در یک جدول اکسل نیز تعداد ردیف های بیشتری را می توانید ببینید. یکی از فایده های این گونه صفحه ها این است که اگر چه این صفحه ها پهن می باشند اما به ارتفاع قالب 4:3 نمی رسند و به همین علت برای کسانی که زیاد در هواپیما و قطار می باشند سود فراوانی خواهند داشت چرا که با وجود اینکه نفر جلویی صندلی خود را به عقب کج کرده است باز هم بدون هیچ مشکلی می توان از آنها استفاده کرد.


86/1/30
3:31 عصر

نقد منصفانهء استالین از زبان فیدل

بدست نازی | admin در دسته

 

 

"مقصر دانستن استالین... ساده اندیشی تاریخی است." کاسترو

 

 

خوانندهء گرامی،

فیدل کاسترو رهبر قهرمان کوبا برای اولین بار لب به ارائهء نقدی منصفانه در باب سیاستهای استالین گشوده است. این عمل وی نشانهء قدرتمند شدن جنبش سوسیالیستی در جهان است و رهبر بزرگ کوبای سوسیالیست، واهمه ای ندارد از نشان دادن نقطه ضعفهای گذشته سوسیالیسم، در کنار موارد مثبتی که تاریخ نوشته شده توسط سرمایه داری سعی در پاک کردن حقایقش دارد. سالهاست که انتقاد از استالین و نحوهء عملکردش، بحث مجامع بسیار است. امپریالیسم با بزرگنمایی مشکلات و اشتباهات، تبلیغات منفی و پراکندن اخبار و آمار غیر واقعی از دوران هر چند پر خطای شوروی استالینی سعی در تبلیغ  بدنامی زدن تیشه به ریشهء سوسیالیسم کرده و دنیای سوسیالیست و کمونیستهای جهان با کمرنگ کردن این موارد امکان جلوگیری از اشتباهات و درس گرفتن از آنها را نا ممکن ساخته است.

فیدل در این مصاحبه با بیانی صادق و شفاف به ذکر خطاها و امتیازات استالین پرداخته. وی اعتقاد دارد که شرایط جهانی و توطئه های امپریالیسم با وجود همهء سنگ افکنیهای سرمایه داری، نمی تواند تنها دلیل اضمحلال بلوک سوسیالیستی باشد و پایداری کوبا در این دوران مثالی است بر این موضوع. وی با گوشه زدن به مواردی همچون نا ممکن بودن مصالحه با ارتجاع (در مورد معاهده نویسی استالین با هیتلر برای خریدن زمان)، پایبند نبودن همیشگی به اصول و مواضع سوسیالیسم و چهار چوب قانونی سیاست ها، تعجیل در عملی کردن سیاستهایی که اجرایشان به زمانی برای آماده شدن فضا دارد و مواردی دیگر درسهای بزرگی را برای مبارزهء آگاهانه با امپریالیسم یاد آوری می کند. وی همچنین با واقع بینی موارد مثبت سیاستهای استالین را متذکر می شود واز بسیاری به عنوان ارزش یاد می کند. این مصاحبه توسط  توماس بورگ  خبرنگار"ال نووو دیاریو" روزنامهء ماناگوای نیکاراگوئه و در تاریخ 3 ژوئن 1992 گرفته شده است.

 

 

 

 

 

 


86/1/30
3:28 عصر

مصدق

بدست نازی | admin در دسته

دکتر محمد مصدق در سال 1261 هجری شمسی در تهران، در یک خانواده اشرافی بدنیا آمد. پدر او میرزا هدایت الله معروف به " وزیر دفتر " از رجال عصر ناصری و مادرش ملک تاج خانم ( نجم السلطنه ) فرزند عبدالمجید میرزا فرمانفرما و نوهً عباس میرزا ولیعهد و نایت السلطنه ایران بود. میرزا هدایت الله که مدت مدیدی در سمت " رئیس دفتر استیفاء " امور مربوط به وزارت مالیه را در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به عهده داشت، لقب مستوفی الممالکی را بعد از پسر عمویش میرزا یوسف مستوفی الممالک از آن خود می دانست، ولی میرزا یوسف در زمان حیات خود لقب مستوفی الممالک را برای پسر خردسالش میرزا حسن گرفت و میرزا هدایت الله بعنوان اعتراض از سمت خود استعفا نمود. بعد از مرگ میرزا یوسف، ناصرالدین شاه میرزا هدایت الله را به کفالت امور مالیه و سرپرستی میرزا حسن منصوب کرد.


86/1/30
3:25 عصر

آیا خودشکوفایی زمینه مناسب میخواهد؟

بدست نازی | admin در دسته

 

سید حمیده نبوی چاشمی  

 

شاید این نظر مطلق نباشد ولی آنچه مسلم است همبستگی زیادی بین خودشکوفایی و بستر مناسب در جامعه وجود دارد


86/1/30
3:21 عصر

بحران تباهی

بدست نازی | admin در دسته

      سید ظهور نبوی چاشمی                                        

 

 

) و لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعضٍ لفسدتِ الارضٌ ( بقره 251

 

الف: تباهی همزاد انسان (اجتماعی)

 اولین و بزرگترین ایراد (به حقی) که به خلقت انسان (اجتماعی) گرفته شد، تباه کاری و فساد او در زمین است ) ... قالوا اتجعل فیها من یفسدّ فیها ...( بقره 30. زندگی اجتماعی انسان نه تنها در طول تاریخ گذشته بلکه در عرض جغرافیای فعلی هم، گواه این واقعیت انکار ناپذیر است. اگر هیچ نشانه ای هم نبود و نمی داشتیم جامعه ی امروز ایران بهترین گواه برای اثبات آن بود. در این جا ذات زندگی در حال پوسیدن، فاسد شدن و از بین رفتن است .گواه این ادعا دیدگاه کارشناسان بخشهای گوناگون زیست اجتماعی وآمارهای مربوط به این بخشهاست.غرض این نوشته اما، طرح این نظرها و ارائه این آمارها نیست . بلکه هدف کشف سرچشمه ی این تباهیها ونتایج مترتب بر آن است به صورت مفهومی.

 


<      1   2   3   4   5   >>   >