سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/3/29
5:54 عصر

روزنامه نگاری سایبر: نگاه پروفسور کمالی پور

بدست نازی | admin در دسته

 پروفسور یحیی کمالی پور در گفت‌وگو با فاوانیوز: روزنامه‌نگاری سایبر، تبدیل نوشتار مکتوب به دیجیتال است

فاوانیوز - تبدیل نوشتار مکتوب به نوشتار دیجیتالی با استفاده از تکنولوژی نوین به خصوص شبکه ی جهانی اینترنت باعث ایجاد یک شاخه ی جدید یا هیبرید پروفشن در حرفه ی روزنامه نگاری و به طور کلی رسانه ها شامل روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون، فیلم و... شده است.
پروفسور کمالی پور استاد دانشگاه پوردو آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با فاوانیوز گفت: امروز نه تنها نشریات مکتوب بلکه رسانه های الکترونیک نیز از آنالوگ تبدیل به دیجیتال شده اند. برای مثال امروز رادیو و تلویزیون و فیلم را نیز ما می توانیم از طریق اینترنت به صورت زنده یا real time دریافت کنیم. صاحبان رایانه به شرطی که به شبک ی جهانی اینترنت متصل باشند، می توانند به راحتی صدا و تصویر دیجیتال را به طور مداوم یا audio and video streaming دریافت کنند. با این توضیحات می توان گفت که روزنامه نگاری سایبر یا دیجیتال ژورنالیسم، تبدیل نوشتار مکتوب به دیجیتال است.
پروفسور یحیی کمالی‌پور
وی به مقایسه روزنامه نگاری الکترونیک و روزنامه نگاری سنتی یا کاغذی پرداخته، و تفاوت های این دو شیوه روزنامه نگاری را چنین عنوان کرد:
1- روزنامه نگاری به سبک نوین و اینترنتی، تعاملی یا interactive می باشد.
2-ejournalism با سرعت نور و مثل امواج رادیویی و تلویزیونی اخبار را در سراسر جهان پخش می کند.
3-ejournalism به خوانندگان اجازه می دهد که مطالب بیشتری را در رابطه با یک موضوع به خصوص از طریق لینکهای مرتبط با اخبار دریافت کنند.
4- ejournalism این امکان را فراهم می کند که خوانندگان از طریق شبکه ی جهانی اینترنت بتوانند اخبار را مقایسه و از دیدگاههای گوناگون مشاهده کنند.
5- در دنیای ejournalism تحریف و دروغ پردازی بسیار دشوارتر از دوران ژورنالیسم مکتوب است.
6- در فضای سایبر هرکسی می تواند خبرنگاری کند و مشاهدات خودش را با دیگران درمیان بگذارد.
7- در فضای سایبر هرکسی که با تکنولوژی کامپیوتر آشنا باشد می تواند سایبر ژورنالیست بشود.
8- ejournalism فاصله ی زمانی در رابطه با چاپ و انتشار و جغرافیا از میان برداشته است.
9- در سایبرژورنالیسم می توان به راحتی اطلاعات گوناگون را جستجو کرد.
10- اهمیت سایبرژورنالیسم، ejournalism یاDigital journalism در آموزش و پرورش هر روز گسترده تر می شود.

روزنامه نگاری الکترونیک، روزنامه نگاری سنتی را دگرگون کرده است و امکانات بسیار جالبی را به وجود آورده است که حتی یک دهه ی پیش قابل پیش بینی نبود. مثلا تکنولوژی دیجیتال کامپیوتر، و اینترنت به من این فرصت را داده است که بتوانم با بنیانگذاری نشریه ی جهانی رسانه ها یا global media journal در سراسر دنیا یک شبکه ی بزرگ ejournalism پایه گذاری کنم. چنین ابتکاری قبل از عصر دیجیتالی امکان پذیر نبود. این نشریه ی جهانی ای ژورنال در همه ی قاره های دنیا به صورت الکترونیکی چاپ می شود و در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. به عنوان بنیانگذار و سردبیر این نشریه ی جهانی، بسیار خوشحالم به آگاهی شما برسانم که نسخه ی فارسی این ejournal به همت چند تن از استادان ارتباطات دانشگاه تهران، دکتر حمید عبداللهیان و دکتر علیرضا دهقان در بهار سال 85 یا ژوئن 2006 منتشر خواهد شد.
ejournalism و وبلاگها برای همیشه حرفه ی روزنامه نگاری و تبادل اطلاعات را دگرگون کرده اند، بنابراین قواعد کهنه باید جایگزین قواعد به روز و پیشرفته و منطقی شود. موج گسترش وبلاگها در ایران و سراسر دنیا فضای اطلاعاتی را در سطح ملی و جهانی باز و دموکراتیزه کرده است ، بدین معنی که هر فردی که حرفی برای گفتن دارد، می تواند با ایجاد یک وبلاگ آن را بگوید کما اینکه اخیرا روزنامه های معتبر جهانی برخی از اخبار دست اول خودشان را از طریق وبلاگها می گیرند. یکی از مشکلات وبلاگ نویس ها این است که اکثرا در میان این موج عظیمی که هرروز به تعداد آن ها افزوده می شود، گم می شوند، و تنها آنهایی موفق می شوند که پرمحتوا و قابل اطمینان باشند.