سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/3/28
6:55 عصر

نوشتن برای وب ( بخش پنجم = بخش پایانی) :

بدست نازی | admin در دسته

تکنیک های نوشتن برای وب :
وب نویسی

11. متن را کوتاه نگه دارید
مخاطب حوصله پرگویی و در عین حال کم محتوایی را ندارد.
خواننندگان وب با مشاهده متون طولانی ، احساس نامطبوعی پیدا می‌کنند.
خواندن از روی مانیتور کامپیوتر حدود 25 درصد کندتر از خواندن از روی صفحات روزنامه صورت می‌گیرد و چشم ها را نیز خسته می‌کند.
بر همین اساس گفته می‌شود که محتوای هر مطلب در وب باید باید 50 درصد محتوای چاپی آن باشد.
با کوتاه نگه داشتن متن ، کاربران آسان تر می‌توانند آن را بخوانند. کوتاه بنویسید و زوائد را حذف کنید بدون آن که محتوا را قربانی کنید. نوشتن 500 کلمه برای هر صفحه وب توصیه شده است.

12. پاراگراف ها و جملات را نیز کوتاه بنویسید
پاراگراف های کوتاه این پیام را به خواننده ارسال می‌کنند : من آسان هستم اما پاراگراف های طولانی داد می‌زنند که : خواندن من مستلزم تقلاست.
تجزیه پاراگراف ها یکی از شیوه های موثر برای اسکن کردن راحت مطالب است. توصیه می‌شود تعداد کلمات پاراگراف ها 40 تا 70 کلمه باشد.
همچنین هر پاراگراف را به یک ایده اختصاص دهید. با این کار ، خواننندگان وب سایت ، مطالب را به راحتی اسکن می‌کنند ، به نکته مهم هر پاراگراف پی می‌برند و با خیال راحت سراغ پاراگراف بعدی می‌روند و واهمه‌ای نخواهند داشت که چیزی را از قلم انداخته اند.
جملات نیز مستقیم ، کوتاه ، معطوف به پیام و گویا و در حد درک مخاطبان باشند. کلمات و جملات مرکب را کمتر به کار ببرید و به قول دکتر یونس شکرخواه سر هر واژه اضافی را به سنگ بزنید. تعداد کلمات هر جمله بهتر است 15 تا 20 کلمه باشد.

13. با تیتر شروع کنید
تیتر بزنید اما پر معنا ؛ تیتر باید بر مفهوم اصلی دلالت کند و در عین حال کوتاه (کمتر از 8 کلمه) ، ساده و جذاب باشد. تیتر اصلی باید در بالای صفحه به وضوح دیده شود. اگر متن شما بیش از 300 کلمه شد حتما از میان تیترهای کوتاه استفاده کنید. میان تیترها نیز به اسکن شدن آسان مطلب کمک می‌کنند.

14. دقیق باشید
اشتباهات دستوری ، تایپی و املایی می‌تواند اعتماد خوانندگان را از بین ببرد. خیلی ها متوجه اشتباهات شما می‌شوند.
در انتخاب واژه ها دقت کنید ، اختصارات را به طور کامل تشریح کنید ، از نقل قول ها و افعال قوی بهره بگیرید و از نوشتن مطالبی که از نظر درک زمان بیشتری را می‌طلبید بپرهیزید.