سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/7/10
5:25 عصر

نیمه خرداد شماره 21

بدست نازی | admin در دسته

نیمه خرداد شماره 21            جمعه 10 مهرماه 1388

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام امت ، حضرت آیت الله خامنه ای :

کسانی که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت میکردند، منتظران حقیقی بودند.

 

 

شادی روح شهیدان صلوات

سردار شهید غلامحسین اخلاق زاده : (از شهدای حسینیه شهید محمدی)

برادران بکوشید توشه آخرت را جمع‌‌آوری کنید که آنجا نه راه فرار است نه راه گریز

 

زیر ذره بین ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 اولین روز جنگ در دزفول

به مناسبت هفته دفاع مقدس و آغاز تجاوز عراق به ایران اسلامی

در روز 31 شهریور 1359 ، بی خبر از همه جا مانند هر روز از محل کارم که خارج از شهر قرار داشت، به خانه ام آمدم . ناگهان با خبری وحشتناک و باور نکردنی روبرو شدم. اهل محل همگی سراسیمه خبر را به همدیگر گزارش می کردند. آنها می گفتند: جنگنده های هوایی به پایگاه هوایی وحدتی (چهارم شکاری) غافلگیرانه حمله کرده اند که در نتیجه باند فرودگاه بمب باران و تخریب و غیر قابل استفاده شده است.

 

کمک رسانی سریع مردم به پایگاه چهارم شکاری

ولوله ی عجیبی در پایگاه ایجاد شده بود. نظامیان به سرعت خانواده های خود را  از آنجا خارج کرده ، و به استحکام مواضع خود می پرداختند.

مردم شریف ، نجیب و انقلابی مسلمان دزفول به ناگهان به خود آمده و دست به دو عمل بزرگ زدند. انسانی(اخلاقی) و انقلابی.

نخست خانواده های نظامیان را چون خواهران و مادران و فرزندان و کسانی خودی در خانه های خویش جای دادند. تقسیم بندی خانواده ها زیر نظر ستادی از برادران، برای انجام این هم عاطفی تشکیل و نام و نشانی هر خانواده نظامی و هر خانواده میزبان ثبت دفتری شد، تا دلیرمردان نیروی هوایی ، بتوانند فارغ البال و با خاطری آسوده از سوی همسر و فرزندانشان، به کار تدارک جنگ بپردازند.

دومین کار انقلابی این بود که حدود بیش از پنج هزار افراد فنی و کاردان، داوطلبانه وارد پایگاه شده و در اندک مدتی، خرابیهای ناشی از بمبارانها را مرمت و حتی جارو نموده و باند را آماده عملیات کردند.

این کارهای مردمی فقط در نصف روز انجام شد. اخبار رسیده ی بعدی نشان داد که شهر ما و پایگاه آن تنها مورد اصابت واقع نشده ، بلکه اکثر پایگاههای کشور ، همزمان مورد تهاجم جنگنده دشمن قرار گرفته است.

 

جنگنده های خودی و دشمن در آسمان دزفول

عصر همان روز برای کسب خبری، سری به خیابان دکتر شریعتی و مرکز شهر زدم تا بیشتر از کم و کیف وقایع آگاه گردم. اینجا بود که برای دومین بار شاهد و تماشا گر هجوم هواپیمای دشمن به آسمان کشورمان بودم. اما این بار جنگنده های خودی به مقابله با آنها وارد عمل شدند و آنها را مجبور به ترک مرزهای ایران نمودند. منِ شهروند غیر نظامی ، که هیچگاه تصور چنین صحنه هایی را در خواب هم نداشتم، به وضوح و با چشمان خود نظاره گر بودم که یک هواپیمای نیروی هوایی عراق و یک فروند هواپیمای نظامی ایرانی، بر فراز شهر به سوی هم آتش گشوده و جنگی شدید در آسمان جریان داشت. در این هنگام بود که اشک در چشمانم حلقه زد و غرورم جریحه دار شد، یعنی چه؟ قبلا شنیده بودم که هرگاه تیپ دو زرهی دزفول در دشت عباس مانور نظامی داشته ، هواپیماهای عراقی جرئت پرواز در آسمان کشور خود را نیز نداشته اند. حال کار به جایی رسیده که عربهای بزدل بعثی، به خود اجازه داده اند به پهنه ی آسمان ایران تجاوز نمایند؟

 

هنوز شروع جنگ به باور مردم نرسیده بود

هنوز مردم باورشان نمی شد. بعضی شایعه ها در آن  روزها حاکی از این بود که ضد انقلاب در درون باغ های مرکبات اطراف شهر، گلوله های توپ را شلیک می کنند. شاید این موضوع در وهله ی اول، خنده آور به نظر می رسید. این نخستین بار بود که شاهد شلیک گلوله های توپ به شهرمان بودیم.

 

امداد رسانی مردم به مجروحین و مصدومین

مردم با ایمان و انقلابی در بدو امر، با اصابت هر گلوله توپ و خمپاره، به محل نزدیک و تجمع می کردند. امداد رسانی به مجروحین و مصدومین در اسرع وقت به عمل می آمد. کم کم فکر نزدیک بودن سپاهیان دشمن به شهر، در مردم به یقین قطعی تبدیل شد. بدون استثنا تمام خانه ها به صورت دژ درآمد. اهالی هر خانه و محل با سلاحهای ابتدایی چون کوکتل مولوتف و سه راهی و ... ، مسلح و آماده دفاع می شدند.

 

شوادون، بهترین پناهگاه خانگی مردم

 کسب و کار و زندگی عادی روزمره در دزفول ادامه داشت. فقط مردم شبها جهت خواب و در هنگام حمله های هوایی و یا موشکی به بهترین پناهگاه خانگی خود یعنی شوادون های قدیمی(زیر زمین های عمیق و خنک) که در اکثر خانه ها وجود داشت بسر می بردند.

روزهای بعد هسته های مقاومت به سرعت شکل گرفت و در مسجد جامع، مدرسه علمیه ی آیت ا... معزی، مسجد امام خمینی(ره)، مسجد لب خندق و سایر نقاط امن شهر، جوانان جان برکف تجمع و تحت تعلیمات و آموزشهای نظامی قرار گرفتند. اطلاعیه های نظامی یکی بعد از دیگری از رادیو پخش می شد. مقررات مربوط به وضعیت قرمز ، زرد و سفید، از طریق رسانه های گروهی به مردم تعلیم داده می شد. کودکان و زنان از ترس به خود می لرزیدند. برای مردن هم تقریبا وضع به همین منوال بود.

نوشته ی محمدرضا دادفر، شهروند دزفولی

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                                   

 

 امام جمعه دزفول:

میخواهند به نام خیّر، بخشی از امکانات بهداشت و درمان دزفول را مصادره کنند

به گزارش خبرنگار فرهنگی نیمه ی خرداد: حجت الاسلام قاضی امام جمعه دزفول در خطبه های نماز جمعه ، با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان شهرستان دزفول، ابراز داشتند: قبلا هم من این مطلب رو اشاراتی داشته ام. علارغم تلاشهای زیادی که مسئولین مربوطه انجام میدهند، و به وظایفشان عمل میکنند، باز مشکلاتی در زمینه ی بهداشت و درمان وجود دارد، که متاسفانه یکی از مشکلات عمده در بخش بهداشت و درمان، مصادره کردن بخشی از بهداشت و درمان در دست خیّرین است . ایشان اضافه کرد، ما مخالف استفاده نکردن از خیّرین نبوده و نیستیم اما بدین شکل که عده ای بخواهند انحصار طلبانه در برخی از مسائل ظاهر بشوند با آن مخالفیم.

ایشان همچنین گفت: به من گزارش کردند یکی از خیّرین که بیماری رو در بیمارستان داشته و بهبود پیدا کرده ، اعلام کرده که اگر امکاناتی بیمارستان کم دارد ، به بیمارستان کمک کند. آنان هم به ایشان گفته بودند که تعدادی تخت خواب و ملافه و ... کم دارد. وقتی که خواست تهیه کند، همین خیّرینی که عرض کردم انحصار طلب هستند، به ایشان پیغام داده اند که اینجا حیطه ی کاری ماست، شما وارد نشوید. وی افزود: خیّرین بخشهای درآمد زا مثل m.r.a را در بر گرفته و در بخش هایی که هزینه بر است وارد نشده اند.

ایشان به نامگذاری بیمارستان گنجویان اشاره کرده و ابراز داشتند: من هر چه فکر کردم که چرا نام بیمارستان را به نام این شخص گذاشته اند، توجیهی پیدا نکردم. آیا ایشون دزفولیه؟ عالمی است؟ دانشمندی است؟  فرهیخته ایست؟ شخصیت علمی ای دارد؟ به چه مناسبت بیمارستان را در ورودی شهر گذاشته و به نام این شخص هم نامگذاری کرده اند به طوریکه هر کس که وارد شهر بشود تصوری دیگر در مورد دزفول پیدا می کند. ما تنها شناختی که از این آقا داریم این است که از قبل از انقلاب در خارج از کشور زندگی میکند و هنوز پایش را ایران نگذاشته است، حال چه دلیلی دارد نمیدانیم. ایشان همچنین به نبود یک پزشک زن سنوگرافی در دزفول اشاره و گلایه نمود و البته از زحمات رییس شبکه بهداشت دزفول تشکر کرده و ایشان را در قرار داشتن در برخی محدودیتها ذکر کرد.

ایشان در پایان نیز از وزارت بهداشت و درمان تقاضایی کرد و گفت: وزات بهداشت و درمان، هیئت تحقیقی بفرستند بررسی کنند، ببینند این حرف ما درست است یا نه، و اگر درست بود ترتیب اثر بدهند و مشکل را حل کنند. من از دولت این تقاضا را دارم که توجه بیشتری بکند و از این فضا که عده ای تحت عنوان خیّر نمی گذارند اعتبارات دولتی جذب دزفول بشود، خودشان می آیند دست می گذارند و نمی گذارند بقیه جلو بیایند و آنوقت هم منّت سر مردم می گذارند که ما داریم در دزفول کارهایی میکنیم، این مشکل را حل کنند.   

 

دید و  شنود  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  

 

کشتن بیش از هزار ماهی کوچک، دور از چشم مسئولین

به گزارش خبرنگار پژوهشی نیمه ی خرداد: چند روز پیش برای انحراف آب در قسمت سد انحرافی دز به سمت گاومیش آباد شرقی، یک آب بند (دایک) توسط پیمانکاری که زیر نظر سازمان آب و برق خوزستان است ساخته شد، که به علت غیر علمی بودن این آب بند ، موجب صدمه زدن به محیط زیست و تلف شدن بیش از هزار قطعه ماهی کوچک شد و پیمانکار نیز قصد داشته این امر را از چشم مسئولین بپوشاند. نیمه ی خرداد قصد دارد این موضوع را در نشریات بعد مورد بررسی بیشتر قرار داده و از مسئولین زیربط خصوصا اداره محیط زیست دزفول خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به این موضوع را دارد. 

 

 

برکناری مدیر نمونه ی استان خوزستان ، به طور یکدفعه وعلتی نامعلوم

به گزارش خبرنگار استانی نیمه ی خرداد: شنبه هفته گذشته ، خبر تعجب برانگیز برکناری مهندس تابش، ریاست شهرکهای صنعتی خوزستان به گوشمان رسید.

خبرهای شنیده شده حاکی از آن است که چند تن از نمایندگان مجلس خوزستان که منافع خود را در وجود ایشان در این سمت نمی دیدند، زیر پای ایشان را پیش وزیر جدید صنایع خالی کرده که البته جالب توجه اینکه تاریخ حکم تودیع ایشان چند روز قبل از رای اعتماد به وزیر درج شده است. این اقدام که به صورت یکدفعه ای و بر خلاف روال تودیع مدیران استانی انجام گرفته، مخالفت برخی مسئولین استانی از جمله استاندار، که در مراسم تودیع و معارفه نیز شرکت نکردند، و همچنین نارضایتی برخی مسئولین شهرکهای صنعتی خوزستان را در پی داشته است.

مهندس تابش دارای مدرک فوق لیسانس برق از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی است که یک هفته قبل از این ماجرا ، در عملکرد عمومی شهرکهای صنعتی ، مقام اول را کسب می کنند . ایشان همچنین در سال 87 به عنوان مدیر نمونه استان خوزستان و جزء مدیران برتر کشوری معرفی می شوند. شایان ذکر است که بعد از این ماجرا، از ایشان برای استفاده در برخی بخشهای دیگر دولت دعوت به عمل می آید که ایشان دیگر نمی پذیرند.

 

 

آغاز کاشت نهال در سطح شهر و چند پیشنهاد

به  گزارش  خبرنگار شهری نیمه ی خرداد : با خنک تر شدن هوا ، کاشت نهال در سطح خیابان های شهر آغاز شد . این کار برای چندمین سال پیاپی است که توسط شهرداری دزفول انجام می شود که البته در زیبا سازی و خنک تر شدن هوای شهر تاثیرات مطلوبی داشته است و عموم مردم نیز از این امر رضایت خوبی دارند که میتوان گفت با نگهداری خوب از این نهال ها ، رضایت خود را بهتر نشان داده اند. اما در بهبود این امر پیشنهاداتی نیز داشتیم و آن اینکه،

میتوان در یک خیابان به جای کاشت چندین نوع  نهال، فقط یک نوع نهال بکاریم و نهال نوع دیگر را در خیابان بعدی بکاریم . یعنی در هر خیابان فقط شاهد یک نوع درخت باشیم . با این کار علاوه بر اینکه با همان هزینه ، شهر سبز خواهد شد، خیابان های شهر نیز زیباتر به نظر رسیده و همچنین نظم شهری نمایان تر جلوه خواهد کرد.

کاشت برخی درختان همچون کانوکارپوس که پرحجم بوده و در برخی نقاط، دید رانندگان را نسبت به مسیر روبه رو و عابرین پیاده کور میکنند، باید از کاشت آنها خصوصا در مکان های پر رفت و آمد شهر، برای جلوگیری از برخی تصادفات احتمالی، ممانعت ورزید.

فاصله کاشت نهال ها در ساحل رودخانه نیز باید به حدی باشد که نمای زیبای رودخانه دز از ساحل، را از بین نبرد، که در برخی نقاط همچون پارک دووه، شاهد کاشت نهال ها در فاصله ای بسیار کم بوده که با بزرگ شدن این درختان ،نمای رودخانه از ساحل بسیار کم خواهد شد.

ضمنا علاوه بر خیابانهای مرکزی شهر ، کاشت نهال در بقیه نقاط    حاشیه ای شهر همچون منطقه سیاهپوشان،کوی طالقانی،اطراف مصلای نماز جمعه وهمچنین برخی ورودی های شهر نیز خالی از لطف نیست.

 

 

جوابیه سخنگوی شورا به خبر “ از قول تا عمل”

به گزارش خبرنگار داخلی نیمه ی خردادبه نقل ازسخنگوی نیمه ی خرداد:

 مهندس ریاضی سخنگوی شورای شهر در جواب مطلبِ از قول تا عمل منتشر

در این نشریه، جوابیه ای را به شرح زیر ارسال نمودند:

 در خصوص مطلب درج شده در شماره 19 نیمه خرداد مورخ 30 مرداد 88 به استحضار میرساند که علت تاخیر در دعوت از خبرنگاران برای حضور در جلسه ی پاسخگویی سخنگوی شورای شهر، آماده نشدن نهایی بودجه سال 88 و وجود ایراداتی در ارائه ی آن توسط شهرداری بود که در حال حاظر این اشکالات توسط کمیسیون برنامه و بودجه مرتفع شده است. نکته دیگر اینکه علیرغم درخواست مکرر از روسای کمیسیونهای مختلف در چند هفته ی اخیر، متاسفانه هیچگونه گزارشی ارائه نشده و برخی دوستان علاقمندند گزارشات و مطالب خود را مستقیما با جراید، نشریات و رادیو مطرح نمایند.        

 “محسن ریاضی، سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول”

شایان ذکر است که بعد از درج خبرِ “ از قول تا عمل” ، با پیگیری هایی که توسط ریاست و سخنگوی شورای اسلامی دزفول به عمل آمد، از خبرنگاران جهت حضور در جلسات شورا دعوت به عمل آمد، نشریه شورا از یکرنگی بیرون آمد و همچنین جلسه ی سخنگوی شورا با خبرنگاران برگزار گردید که جای تشکر دارد.

                     

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

جناب سرهنگ بهزاد جولایی ، انتصاب جنابعالی را به ریاست مرکز فرهنگی دفاع مقدس شهرستان دزفول تبریک گفته ، امید که در شناساندن اهداف و نتایج دفاع مقدس به نسل جوان، موفق باشید.  

هیئت تحریریه ی نشریه ی نیمه ی خرداد

  

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

 

در نامه ای به رییس جمهور:

 طرح واگذاری اراضی پادگان شهید جعفرزاده دزفول باید اجرایی شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی نیمه ی خرداد: اعضای شرکت‌های تعاونی مسکن مهر دزفول با نوشتن نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار اجرای مصوبه سفر دوم دولت و واگذاری اراضی پادگان شهید جعفرزاده برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی مهر شدند. در این نامه که از سوی هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی مسکن مهر این شهرستان به نمایندگی از اعضای تعاونی‌ها نوشته شده، سازمان مسکن و شهرسازی برای سرباز زدن از اجرای مصوبه دولت، مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

در این نامه آمده است: بیش از 23 ماه از آغاز طرح مسکن در کشور می‌گذرد و بیشتر شهرهای کشور گام‌های بلندی در اجرای این طرح برداشته‌اند، اما در دزفول هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و در این مدت از بین 41 هزار نفر متقاضی ثبت‌نام شده، بیش از 13 هزار نفر در قالب 170 شرکت تعاونی سازماندهی شده و آماده دریافت زمین هستند.  

در ادامه این نامه آمده است: یکی از زمین‌های پیش‌بینی شده برای اجرای طرح مسکن مهر در دزفول، اراضی پادگان شهید جعفرزاده است که از مرغوبیت مکانی برخوردار بوده و مورد درخواست مردم است، اما با وجود درخواست فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان و نیز مصوبه نماینده تام‌الاختیار دولت در سفر دوم به استان خوزستان، مبنی بر لزوم واگذاری اراضی مذکور به طرح مسکن مهر، سازمان مسکن و شهرسازی بدون ارائه هیچ دلیل فنی حاضر به تحویل آن به مردم نیست.

در بخش دیگری از نامه اعضای شرکت‌های تعاونی مسکن مهر دزفول تصریح شده است: مخالفت سازمان مسکن و شهرسازی با واگذاری اراضی در حالی صورت گرفته که برابر مستندات، زمین‌های مذکور به بهانه طرح مسکن مهر توسط این سازمان از سپاه بازپس گرفته شده و تنها به توصیه یک مشاور، مسکن و شهرسازی اصرار دارد که این طرح در یکی دیگر از مناطق دورافتاده شهر به اجرا در آید.

درحال حاضر سازمان مسکن و شهرسازی قصد دارد طرح مسکن مهر دزفول را در منطقه کوپیته که یکی از مناطق دورافتاده شهر و دارای مشکلات عدیده فنی، عمرانی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی و دارای کاربری و استفاده کشاورزی است به اجرا در آورد و این اصرار سازمان، باعث دلسردی و انصراف عده زیادی از متقاضیان از ادامه شرکت در طرح مسکن مهر شده است. در ادامه این شکواییه ضمن انتقاد از همراهی معاونت عمرانی استانداری خوزستان با تصمیم سازمان مسکن و شهرسازی در این رابطه، این اقدام خلاف مشی عدالت‌گستر دولت دهم و موجب طبقاتی کردن جامعه دزفول و تقسیم آنان به شهروندان درجه یک و دو و ایجاد بدبینی گسترده نسبت به خدمات دولت مردمی و اصولگرا عنوان شده است.

در پایان این نامه هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی مسکن مهر شهرستان دزفول از رئیس‌جمهور استدعا کرده‌اند ضمن برخورد قاطع با مسئولان متخلف، موضوع درخواست اعضای تعاونی‌ها به طور ویژه بررسی شده و سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان نسبت به اجرایی کردن مصوبه دولت اقدام لازم را به عمل آورد.